אילו זיהומים מוחיים קיימים?

חוקרים בדקו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לסייע לחולי אלצהיימר

זיהומים מוחייםהמוח הוא איבר רגיש ביותר לזיהומים ודלקות, וכניסה של מזהמים אל המוח גורמת למחלות קשות ביותר. המוח אמור להיות נקי ממזהמים, וכל כניסה של מזהמים אליו (כמו חיידקים או ווירוסים) יכולה לגרום לדלקת ולנזק קשה ביותר.

הזיהומים המוחיים מתבטאים בירידה במצב ההכרה ובלבול, וסימנים נוספים, ובמידה והם מופיעים יש להגיע באופן מיידי לרופא המשפחה או לחדר המיון לקבלת טיפול רפואי.

סוגי זיהומים מוחיים

הזיהומים המוחיים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: דלקת של קרום המוח (מנינגיטיס) ודלקת של המוח (אנצפליטיס).

דלקת קרום המוח (מנינגיטיס)

דלקת קרום המוח מופיעה לאחר שחיידקים או ווירוסים הגיעו אל קרומי המוח וגרמו להופעת דלקת. מקור הכניסה העיקרי של המזהמים אל המוח הוא האוזן, ובמקרים רבים דלקת קרום המוח מופיעה אחרי דלקת אוזניים.

דלקת קרום המוח מתבטאת על ידי חום, כאבי ראש וקשיון עורף (החולים לא מצליחים להניע את הצוואר בקלות). מלבד זאת, במקרים חריגים יותר יכולים להופיע פרכוסים, בחילות והקאות, בלבול, והפרעות נוספות.

רוב המקרים של דלקת בקרום המוח מופיעים על רקע זיהום נגיפי, אך גם חיידקים יכולים לגרום לדלקת בקרום המוח. הנגיפים העיקריים אשר גורמים לדלקת קרום המוח הם נגיפים מסוג אנטרווירוסים, אך גם נגיפים אחרים (כמו הרפס, HIV, וירוס הנילוס המערבי ועוד) יכולים לגרום לדלקת קרום המוח הנגיפית, אשר נחשבת לקלה יותר, אינה דורשת טיפול אנטיביוטי ולרוב חולפת מעצמה תוך כשבועיים.

לעומת זאת, דלקת קרום המוח החיידקית היא דלקת קשה יותר, אשר דורשת טיפול אנטיביוטי ולעתים לאשפוז בבית החולים. קיימים מספר חיידקים אשר יכולים להגיע אל קרום המוח ולגרום למנינגיטיס חיידקית:

• פנאומוקוק –  הגורם העיקרי לדלקת קרום המוח החיידקית הוא החיידק פנאומוקוק, אשר ידוע כגורם משמעותי לדלקות ריאות ודלקות אוזניים. אבחון נכון וטיפול אנטיביוטי מתאים משיגים בדרך כלל שיפור במצב והחלמה מלאה.
  • מנינגוקוק – לעומת הפנאומוקוק אשר ניתן לטיפול, המנינגוקוק הוא חיידק קטלני יותר, הגורם למחלה סוערת אשר קשה יותר להתמודד איתה. מכיוון שמדובר בחיידק מדבק ביותר אשר גורם למחלה קשה, קיים חיסון למחלה אשר ניתן לאנשים אשר נמצאים בסיכון גבוה (כמו חיילים בצבא ומטיילים במדינות אנדמיות).
  • המופילוס אינפלואנזה – חיידק אשר גרם בעבר לשכיחות גבוהה של דלקות קרום המוח (בעיקר בילדים), אך כיום כמעט ואינו גורם לכך בזכות פיתוח החיסון כנגדו. החיסון להמופילוס אינפלואנזה ניתן באופן שגרתי לכל הילדים בטיפת חלב, ומספק הגנה מפני מחלות שונות הנגרמות כתוצאה מהחיידק. ולכן, חשוב מאוד לחסן את הילדים, לא "לדלג" על חיסונים ולא להימנע ממתן חיסון בזמן.
  • ליסטריה – חיידק אשר מצוי בגבינות וסוגים שונים של בשרים, אשר משפיע בעיקר על תינוקות ואנשים עם כשל של המערכת החיסונית. הליסטריה הוא חיידק אשר עובר שליה, ולכן נשים בהריון החשופות אליו מסכנות גם את העובר.

דלקת של המוח (אנצפליטיס)

אנצפליטיס הוא זיהום של רקמת המוח עצמה, אשר מופיע לרוב כתוצאה מזיהומים נגיפיים. ברוב המקרים אנצפליטיס מתבטא כסימנים "דמויי שפעת", אך גם יכול לגרום לכאבי ראש, הפרעות בחשיבה ובריכוז, פרכוסים והפרעות בתנועה.

הגורם העיקרי להופעת האנצפליטיס הוא נגיף ההרפס (HSV1 ו-HSV2), אשר במידה ומגיע אל המוח יכול לגרום לאנצפליטיס קשה ביותר הכוללת נזקים ארוכי טווח ואף יכולה לגרום למוות.

מלבד זאת, נגיפים נוספים ממשפחת ההרפס כמו VZV אשר גורם לאבעבועות רוח יכולים גם כן לגרום לאנצפליטיס. גורמים נוספים לאנצפליטיס הם מחלות המועברות על ידי קרציות או עקיצות יתושים, כלבת ומחלות ילדות כמו אדמת וחזרת.

אבחנה של זיהומים מוחיים

האבחנה של זיהומים מוחיים חשובה ביותר על מנת לבחור את הטיפול הנכון ביותר. חשוב לזכור שמכיוון שמדובר במוח, יש להתחיל טיפול באופן מהיר ככל שניתן על מנת לטפל באופן מיידי במחולל המחלה ולחסל את הזיהום.

השתהות במתן בטיפול, או טיפול לא נכון (לדוגמא אנטיביוטיקה לא נכונה) יכול במקרים אלה לסכן את החולה ואף להביא למוות.

האבחנה של זיהום מוחי כוללת:

• סימנים קליניים אופייניים – קיימים סימנים אשר יכולים להחשיד שמדובר בזיהום מוחי. קשיון עורף לדוגמא הוא סימן אופייני מאוד לדלקת קרום המוח, בעוד בלבול וירידה במצב ההכרה אופייניים יותר לאנצפליטיס. בנוסף, הופעת פריחה טיפוסית יכולה לרמז על זיהום במנינגוקוק, וידע על דלקת אוזניים בזמן האחרון יכול גם כן להחשיד בדלקת קרום המוח.
  • בדיקת ניקור מותני – אחת הבדיקות החשובות ביותר ברפואה, אשר מספקת אבחנה לגבי זיהום במוח או בקרום המוח. במהלך הבדיקה, מכניסים מחט בין שתי חוליות מותניות במטרה להגיע אל נוזל המוח (ה-CSF) ולקחת ממנו דגימה. הדגימה שהתקבלה נשלחת את המעבדה, ונוכחות של תאים דם לבנים יכולה להעיד על נוכחות דלקת. על פי סוגי התאים (נויטרופילים או לימפוציטים) ניתן גם להחליט האם מדובר בדלקת חיידקית או נגיפית ולהתחיל טיפל אמפירי.
    בנוסף, דגימת הנוזל נשלחת גם לתרבית, ותוך מספר ימים צומח בה החיידק וניתן להתאים אנטיביוטיקה לטיפול במחלה. למרות שזוהי בדיקה שנראית דרמטית ומסוכנת מאוד, זוהי בדיקה קלה ופשוטה יחסית, אשר במידה ומבוצעת בידיים מיומנות הסיכון לסיבוך כתוצאה ממנה נמוך ביותר.