מהן זכויות החולים במחלות נוירולוגיות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

זכויות חולים במחלות נוירולוגיות

זכויות חולים במחלות נוירולוגיותמחלות נוירולוגיות הן מחלות הקשורות במערכת העצבים. ישנו מגוון רחב של מחלות מקבוצה זו בעלות טווח רחב של חומרה, החל בהפרעות קלות וכלה בפגיעה חמורה בתפקודו ובאיכות חייו של החולה.

חולים במחלות נוירולוגיות הגורמות לפגיעה בתפקוד עד כדי פגיעה בכושר העבודה, זכאים לזכויות שונות מצד גורמים שונים על מנת להקל עליהם ולסייע להם לשמור על איכות ורמת חיים נאותה.

סוגים שונים של מחלות נוירולוגיות

מערכת העצבים היא אחת המערכות החשובות בגוף האדם. היא משפיעה כמעט על כל הפעולות החיוניות, הרצוניות והבלתי רצוניות: יכולת התנועה, החישה, הקוגניציה והרגש כולן מושפעות ממערכת העצבים. שני המרכזים החשובים של מערכת העצבים הם המח וחוט השדרה, אולם מערכת העצבים שולחת שלוחות לכל איבר וחלק בגוף.

פגיעה בפרט מתוך מערכת העצבים יכולה להיות בעלת השלכות קשות: הפרעה ביכולת התנועה עד כדי שיתוק מוחלט, פגיעה ביכולת החושית (ראייה, מגע וכדומה), פגיעה מוחית עם השלכות בעלות טווח רחב ועוד.

מחלות נוירולוגיות יכולות להיות מולדות, או מחלות שמתפתחות במהלך החיים. הן עלולות להתפתח כתוצאה מתנאי חיים (למשל: עבודה עם חומרים מסוכנים), או עקב גורם גנטי או מסיבות אחרות. בהגדרה של מחלות נוירולוגיות נכללות מחלות כמו: ALS , טרשת נפוצה, אירוע מוחי, אלצהיימר, פיברומיאלגיה, ניוון שרירים, פרקינסון ועוד.

זכויות בנושא של פרנסה ואובדן הכנסה

חולים שעקב המחלה נפגע כושר העבודה והפרנסה שלהם, זכאים להגיש בקשה להכרה בנכות בביטוח לאומי. במידה ובקשתם תאושר והם יוכרו כבעלי אחוזי נכות, הם יהיו בעלי זכויות שונות. חולה שנקבעו לו 50% נכות ומעלה, יהיה זכאי לקבל קצבת נכות חודשית כהשלמה או כתחליף להכנסה מעבודה.

מעבר לקצבת הנכות, זכאים החולים לקבל מביטוח לאומי שיקום מקצועי. תפקידו של השיקום המקצועי הוא לסייע לחולה למצוא מקצוע בו יוכל לעסוק ואשר ממנו יוכל להתפרנס עם מגבלותיו. הביטוח הלאומי מממן את כל התהליך: אבחון מקצועי, סיוע בבחירת מקצוע, סיוע במימון לימודי מקצוע, ובמקרים מסוימים אף סיוע בשילוב במקום עבודה.

זכויות בנושא ניידות

חולים רבים במחלות נוירולוגיות נתקלים בקשיי ניידות. חלק מהחולים אף מרותקים לכיסאות גלגלים. חולים בעלי מגבלות ניידות זכאים לזכויות הבאות:

  • קצבת ניידות מביטוח לאומי: כוללת סיוע ברכישת רכב ובמימון הוצאות הרכב.
  • תו חניית נכה ממשרד התחבורה: תו חנייה המוצמד לרכב, ומקנה לנכה את הזכות להחנות את רכבו בחניית נכה, וכן במקומות אסורים לחנייה הקרובים לייעדו.
  • חניית נכה שמורה ליד הבית: נכה המתקשה בניידות זכאי לסימון חניה ליד הבית. שמירת חניית נכה מותנית באישור הרשות המקומית.

זכויות בנושא סיעוד

חולים במחלות נוירולוגיות המתקשים בתפקודם היום יומי, ואשר מתקשים לבצע פעילויות יום יומיות פשוטות כגון: אכילה, רחצה, הלבשה, הליכה, שליטה בסוגרים וכדומה, זכאים לקבל מימון לרכישת עזרה סיעודית.

  • גמלת שירותים מיוחדים: גמלה זו ניתנת על ידי ביטוח לאומי. הגמלה מאפשרת מימון מטפל סיעודי שיגיע לבית החולה ויסייע לו בביצוע פעולות היום יום השוטפות.
  • העסקת עובד זר: חולים במחלות נוירולוגיות אשר מתקשים בתפקודם היום יומי עד כדי כך שהם זקוקים לליווי של מטפל סיעודי במשך רוב שעות היום, זכאים להגיש בקשה לקבלת עובד זר. חברות סיעוד פרטיות יכולות לסייע בביורוקרטיה ובתהליך הכרוכים בנושא.

זכויות בתחום המסים

  • ארנונה: חולים במחלות נוירולוגיות המתקיימים מקצבת נכות, יהיו זכאים להנחה בארנונה מטעם הרשות המקומית.
  • מס הכנסה: חולה בעל אחוזי נכות שממשיך לעבוד, יהיה זכאי להנחה עד פטור מתשלום מס הכנסה.

חולים במחלות נוירולוגיות בעלי אחוזי נכות, יהיו זכאים למגוון זכויות אשר יקלו על תפקודם.

ראו גם:
טלרפואה לסובלים ממחלות נוירולוגיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן