סוגי טיפול במחלות והפרעות נוירולוגיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סוגי טיפול במחלות והפרעות נוירולוגיות

סוגי טיפול במחלות והפרעות נוירולוגיותהטיפול במחלות נוירולוגיות מתבסס על טיפול מיידי, שמטרתו לרפא את הבעיה החריפה הגורמת לבעיה הנוירולוגית וטיפול ארוך טווח, אשר תפקידו להביא לשיקום ולהחזיר את היכולות התפקודיות.

סוגי הטיפול המיידיים כוללים לדוגמא שימוש בתרופות להמסת קרישי דם או צנתור לחולי שבץ, תרופות להפסקת פרכוסים במקרים של פרכוס ארוך וקשה וניתוחים במקרה של הופעת גידולים.

מלבד זאת, במקרים רבים יש צורך בטיפול ארוך טווח הכולל שימוש כרוני בתרופות כפי שקורה אצל חולי אפילפסיה, אשר נוטלים תרופות על בסיס יום יומי במטרה להפחית את ההתקפים.

מלבד זאת, חולים נוירולוגיים רבים נאלצים לעבור שיקום נוירולוגי, אשר במהלכו הם עוברים סדרת טיפולים אשר מטרתם להחזיר להם את היכולת הנוירולוגית שאבדה עם המחלה החריפה.

טיפול תרופתי

קיימים סוגים שונים של תרופות אשר ניתן להשתמש בהן לטיפול ומניעה של מחלות נוירולוגיות. במקרים מסויימים, יש צורך בטיפול תרופתי מיידי, על מנת לסלק את הגורם הפוגע במערכת העצבים ולמנוע את החמרת המצב, ובמקרים אחרים משתמשים בתרופות שונות באופן כרוני על מנת להקטין את הסיכון להופעת התפרצות של מחלות שונות.

הטיפול התרופתי העיקרי הכרוני:

  • טיפול להורדת הסיכון לשבץ – אנשים רבים נמצאים בסיכון למחלות קרדיווסקולריות וביניהן שבץ מוחי, ועל מנת להקטין את הסיכון למחלות אלה עליהם להשתמש בתרופות שונות, כמו תרופות להורדת לחץ דם, אספירין, סטטינים להורדת כולסטרול ותרופות אחרות.
    מלבד זאת, חולים הסובלים מהפרעות של קצב הלב (ובעיקר פרפור פרוזדורים) נמצאים בסיכון מוגבר עוד יותר לפתח שבץ מוחי, ועל כן לעתים הרופאים מחליטים על סמך קריטריונים שונים להתחיל אצלם טיפול בקומדין.
  • טיפול תרופתי לחולי אפילפסיה – מחלת האפילפסיה היא מחלה כרונית אשר ניתנת לשליטה על ידי תרופות אנטי אפילפטיות. מטרת התרופות היא למנוע את הופעת ההתקפים, ושימוש נכון וקבוע בתרופות האלה יכול להפחית מאוד את שכיחותם ולאפשר לחולים לקיים אורח חיים נורמלי.

במקרים מסויימים, נדרש טיפול מיידי במחלות נוירולוגיות שונות הכולל:

  • תרופות להמסת קרישי דם – טיפול יעיל ביותר בשבץ מוחי, אשר גורם להמסת קריש הדם החוסם ולחידוש זרימת הדם במוח. טיפול זה יעיל רק כאשר מאבחנים את השבץ תוך זמן קצר מרגע הופעתו, אך ברוב המקרים הוא גורם להצלת חייהם של המטופלים.
  • טיפול במחלות זיהומיות – דלקת קרום המוח ומחלות זיהומיות אחרות דורשים טיפול מיידי, הניתן לרוב על ידי אנטיביוטיקה, ובמקרים מסויימים גם על ידי תרופה נגד נגיף ההרפס בשם אציקלוביר.

ניתוחים נוירוכירורגיים

תחום הנוירוכירורגיה מסייע לטיפול בעיקר בגידולים ובפגיעה מבנית במוח ובמערכת העצבים.

במהלך הניתוחים הנוירוכירורגיים מסירים את הגידול או מתקנים את ההפרעה המבנית במוח, ובדרך זו פותרים לרוב את הבעיה אשר גרמה להפרעה הנוירולוגית.

מהו שיקום נוירולוגי?

במקרים רבים, מחלות נוירולוגיות גורמות לנזק ארוך טווח, אשר יכול להתבטא בהפרעה בתנועה, הפרעה קוגניטיבית, הפרעה בתקשורת והפרעות נוספות.

חולים נוירולוגים רבים, נאלצים לעבור שיקום ארוך שמטרתו להחזיר בהדרגה את היכולות הנוירולוגיות אשר אבדו עם הופעת המחלה החריפה. במהלך השיקום, עובדים המטופלים עם אנשי מקצוע רבים, במטרה להתמקד בלקויות הנוירולוגיות השונות המופיעות אצלם ולנסות להשיג שיקום.

לעתים קרובות תהליך השיקום קשה ביותר, ולא תמיד ניתן לראות התקדמות בצורה מהירה, אך חשוב לזכור שהצלחת תהליך השיקום תלויה לא מעט במטופלים, וסבלנות והתמדה הם בורג מרכזי בהצלחת הטיפול.

קלינאי תקשורת

קלינאי תקשורת הם אנשי מקצוע אשר עוסקים בתחום התקשורת, ואצל חולים נוירולוגיים תפקידם הוא לעזור להם לשפר את כישורי השפה.

אחת ההשפעות החשובות של שבץ מוחי ומחלות נוירולוגיות נוספות הן על מרכז השפה במוח, אשר יכול להיפגע כתוצאה מהמחלה החריפה. הפריעה במרכז השפה מתבטאת במצב הקרוי אפזיה, אשר יכול לכלול קושי בהפקת הדיבור, קושי בהבנה וקשיי שפה נוספים.

אפזיה מופיעה ברמות שונות אצל רוב החולים אשר עברו מחלה נוירולוגית חריפה (ובעיקר שבץ), ובמקרים רבים נשאר נזק ארוך טווח לתפקוד השפתי של המטופלים אשר משאיר אותם עם יכולת פגומה לתקשר עם הסביבה.

תפקידם של קלינאי התקשורת הוא לשפר את היכולות השפתיות השונות אצל המטופלים על ידי אבחון הבעיה ותרגול. באמצעות תרגילים מתאימים, קלינאי התקשורת מסייעים למטופלים לשפר את היכולת השפתית, ויכולים להעניק להם בחזרה רמה מסויימת של תקשורת עם הסביבה.

טיפול קוגניטיבי

פגיעה ביכולת הקוגניטיבית מאפיינת מחלות נוירולוגיות רבות, ובעיקר מחלות נוירודגנרטיביות כמו מחלת אלצהיימר, סוגים נוספים של דמנציה ופרקינסון.

למרות שידוע שלאחר הופעת הירידה הקוגניטיבית קשה מאוד להשיג שיפור שלה, באמצעות סוגים שונים של טיפול קוגניטיבי ניתן להאט את הירידה הזו ואפילו לעצור אותה.

הירידה הקוגניטיבית מתבטאת בעיקר באיבוד הזיכרון והפרעה בהתמצאות המרחבית, ובעזרת טיפול מתאים ניתן במקרים מסויימים לעצור את הירידה המסוכנת ברמה הקוגניטיבית.

הטיפול הקוגניטיבי כולל לרוב אבחנה של היכולות הקוגניטיביות הפגועות והתאמת הטיפול, הניתן על ידי אנשי מקצוע מתאימים. למרות שלא מדובר בטיפול מרפא, במקרים רבים יכול הטיפול לעזור לאנשים המאובחנים בהפרעה קוגניטיבית (ברמות שונות) להאט את קצב ההתדרדרות ולשמור על יכולת מסויימת של מחשבה צלולה.

מריחואנה רפואית

מריחואנה רפואית יכולה לסייע בטיפול בחולים במחלות הנוירולוגיות השונות כמו טרשת נפוצה, אלצהיימר ועוד בהקלה על הכאבים, התסמינים ותופעות הלוואי של המחלות. עם זאת, למרות ההשפעות החיוביות של שיטת טיפול זו, לא כל החולים במחלות הנוירולוגיות זכאים לקבל אישור לטיפול בקנאביס הרפואי.

עוד בנושא:

טיפול בתא לחץ

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן