מהו יתר לחץ תוך גולגולתי?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

יתר לחץ תוך גולגולתילחץ תוך גולגולתי הוא הלחץ שמפעילה הגולגולת על המוח, על מחזור הדם המוחי ועל הנוזל התוך מוחי. הלחץ התוך גולגולתי אינו קבוע אלא דינמי ונתון לשינויים.

הלחץ התקין נע באדם הבריא בין עשרה לחמישה עשר מילימטר כספית וכאשר הלחץ התוך גולגולתי נהיה גבוה יותר, עלול להיווצר מצב מסוכן שנקרא יתר לחץ תוך גולגולתי. יתר לחץ תוך גולגולתי הוא מצב מסוכן שעלול לסכן חיים ללא טיפול. במצב זה נתמקד במאמר זה.

מה הם הגורמים ליתר לחץ תוך גולגולתי?

הגולגולת האנושית היא מעין קופסה קשיחה ולפיכך כאשר הנפח של המרכיבים שהיא מכילה בתוכה נהיה גבוה יותר, הלחץ התוך גולגולתי נהיה גבוה יותר. במקרים רבים העלייה בנפח של אחד מהמרכיבים לא תבוא לידי ביטוי באופן ישיר בעלייה של הלחץ התוך גולגולתי וזאת כיוון שקיימים בגופנו מספר מנגנוני פיצוי המסוגלים לווסת את הלחץ, אך במקרים מסוימים מנגנוני הפיצוי לא מסוגלים להתמודד עוד עם העלייה בנפח המרכיבים והלחץ מתחיל לעלות לרמה מסוכנת.

בין היתר העלייה בלחץ התוך גולגולתי יכולה להיות תוצאה של המצבים הבאים:

  • עלייה בייצור של נוזל השדרה – תופעה נדירה ביותר שבאה לידי ביטוי בכך שקצב הייצור של נוזל השדרה מהיר יותר מקצב הספיגה שלו.
  • הפרעה לזרימת נוזל השדרה – ישנם גורמים רבים שיכולים להפריע לזרימה של נוזל השדרה כשבין היתר מדובר על מום מולד, זיהום, גידול ועוד.
  • עלייה בנפח הדם במוח – עלייה בנפח של הדם הוורידי במוח יכולה להיות תוצאה של חסימת הניקוז מהסינוסים הוורידיים בעקבות גוף זר לוחץ או פקקת למשל.
  • עלייה בנפח המוח – עלייה בנפח המוח יכולה להיות תוצאה של דלקת, זיהום, בצקת, גידול, דימום, היפוקסיה, מורסה ועוד.
  • גורם אידיופטי – יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני הוא מצב נדיר שבו העלייה בלחץ התוך גולגולתי מופיעה על רקע לא ברור.

מה הם התסמינים של יתר לחץ תוך גולגולתי?

התסמינים של יתר לחץ תוך גולגולתי כוללים בין היתר כאבי ראש, טשטוש בראייה, שמיעה של זמזום או רעש, ראייה כפולה, אובדן הכרה, לחץ דם גבוה, דופק איטי, נשימות לא סדירות, בחילות, הקאות ועוד.

התסמינים משתנים בין חולה לחולה בהתאם לגורם לעלייה בלחץ ולמידת הלחץ. עלייה של הלחץ התוך גולגולתי בעובר יכולה להוביל לעיוות של צורת הגולגולת ולהולדת תינוק בעל ראש גדול מהרגיל ובמקרים בהם מדובר על לחץ גבוה במיוחד, מדובר על מצב מסכן חיים שיכול להסתיים במוות ללא טיפול מתאים.

כיצד מאבחנים יתר לחץ תוך גולגולתי?

תהליך האבחון כולל בירור לגבי גורמי סיכון שהיו יכולים להוביל לעלייה בלחץ התוך גולגולתי. בנוסף לכך נהוג לבצע בדיקות הדמיה כגון MRI על מנת לאבחן פקקת של הסינוסים המוחיים הוורידיים, השטחה של גלגלי העיניים, בליטה של עצבי הראייה ועוד.

כמו כן, ניתן לבצע במקרים מסוימים בדיקת ניקור מותני שמאפשרת לבדוק הן את גובה הלחץ התוך גולגולתי והן נוכחות של זיהום בנוזל השדרה.

כיצד מטפלים ביתר לחץ תוך גולגולתי?

הטיפול ביתר לחץ תוך גולגולתי משתנה בהתאם לגורם לעלייה בלחץ, בהתאם לתסמינים מהם סובל המטופל ובהתאם לרמת הלחץ הנמדד. במקרים מסוימים אין צורך להגיש טיפול אלא רק לעקוב, במקרים קלים מאוד יומלץ למטופל לרדת במשקל ועוד.

במקרים של חסימה ייתכן כי יהיה צורך להתקין שנט שתפקידו לנקז את נוזל השדרה מהגולגולת לחלל הבטן, במצבים של יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני ייתכן כי ניתן יהיה לטפל באמצעות תרופות להורדת הלחץ ועוד.

ראו גם:
אוטם מוחי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן