כאב ראש

כאב ראשכאבי ראש הם תלונה נפוצה ביותר אשר יכולה להופיע על רקע מצבים רפואיים רבים. בחלק מהמקרים, כאבי הראש מצביעים על מצבי חירום רפואיים אשר דורשים התערבות מיידית, אך במקרים רבים הכאבים מעידים על מחלות רקע אחרות אשר יכולות להיפתר באמצעות מעקב וטיפול.

באילו מחלות כאב הראש מהווה תסמין משמעותי?

למרות שבדרך כלל כאבי ראש נחשבים למצב נפוץ אשר כמובן אינו מסכן חיים, בחלק מהמקרים כאבי ראש מהווים סימן מקדים למחלות קשות ביותר. בכל מקרה של הופעת כאב ראש קשה במיוחד, או כאשר כאב הראש אינו פוחת ואינו מוקל לאחר שימוש במשככי כאבים, חשוב מאוד להגיע אל הרופא על מנת לשלול מספר מצבי חירום רפואיים הכוללים:

• דימום תת עכבישי – דימום אשר נגרם על ידי מפרצת מוחית או על רקע מלפורמציה של כלי דם מוחיים (AVM), אשר גורם לכאב ראש קשה במיוחד. רוב החולים מתלוננים על כאב הראש "הכי חזק" שהיה להם בחיים, וללא טיפול מהיר מדובר במצב שיכול לסכן את החיים.
  • דלקת קרום המוח – דלקת חיידקית או נגיפית של קרומי המוח, אשר יכולה להתבטא בכאב ראש הנלווה לרוב לקשיון עורף. במצבים קשים במיוחד, יכולים להופיע בלבול, ירידה במצב ההכרה ותסמינים נוספים וללא טיפול מהיר המצב יכול להחריף.
  • temporal arteritis – מחלה דלקתית המופיעה לרוב אצל אנשים מבוגרים וגורמת לכאב ראש קשה. אחד התסמינים האופייניים של המחלה הוא הפרעת ראיה, וללא טיפול מהיר על ידי סטרואידים החולים יכולים לאבד את ראייתם.
  • גלאוקומה – מחלת הגלאוקומה מופיעה לאחר עליה בלחץ התוך עיני, ויכולה בין היתר להתבטא בכאבי ראש. אבחנת המחלה מתבצעת באמצעות בדיקת קרקעית העין ומדידת הלחץ התוך עיני, והטיפול בה מתבצע על פי סוג הגלאוקומה והגורמים לה.
  • גידול מוחי – בחלק גדול מהגידולים המוחיים מופיע כאב ראש, המבטא את העליה בלחץ התוך גולגלתי. בדרך כלל, כאב הראש מעיר משינה או מופיע מוקדם בבוקר, וכמובן אינו מגיב למשככי כאבים. ובהתאם לסוג הגידול ומיקומו מחליטים על המשך הבירור והטיפול.
  • דיסקציה עורקית – גורם מסכן חיים נוסף אשר יכול לגרום לכאב ראש הוא דיסקציה בעורק התרדמה (הקרוטיד) או בעורק הורטברלי. דיסקציה היא קרע מלא או חלקי של העורק, אשר יכול להיגרם כתוצאה מתנועה חדה, תאונה או גורמים נוספים. מלבד כאבי הראש, עלולים להופיע תסמינים נוירולוגיים נוספים, השפעה על פעילות העיניים, האישונים, שיווי המשקל וכולי בהתאם לסוג הדיסקציה.

מצבים נוספים ואחרים שיכולים לגרום לכאבי ראש

מלבד המצבים שהוזכרו, כאבי ראש יכולים להיגרם גם על רקע מצבים רפואיים נוספים, אשר אינם נחשבים למצבי חירום רפואיים. מצבים אלה יכולים להיות מחלות נוירולוגיות שונות או הפרעות אחרות, אשר יכולות בהחלט להתבטא ככאבי ראש. המצבים העיקריים הגורמים לכאבי ראש הם:

• פסאודו-טומור צרברי – מצב בו מסיבות שונות מופיעה הפרעה בניקוז נוזל המוח. מקרים אלה אופייניים בעיקר בנשים הסובלות מעודף משקל, וניתן לטפל בהם באמצעות תרופות וניקורים מותניים חוזרים.
  • הפרעות ראיה – אחת הסיבות השכיחות ביותר להופעת כאבי ראש הם הפרעות ראיה ומחלות עיניים שונות. מסיבה זו, כל בירור של כאבי ראש דורש בדיקה אצל רופא עיניים, אשר יבדוק את חדות הראיה, קרקעית העין וגורמים נוספים.
  • התייבשות – סיבה חשובה נוספת לכאבי ראש היא התייבשות, אשר מופיעה בעיקר בחודשי הקיץ ולאחר פעילות גופנית ומתבטאת בכאב ראש משמעותי.

מה בודקים כאשר יש כאב ראש קשה במיוחד?

כאשר מופיעים כאבי ראש קשים, הבירור הרפואי יכלול מספר בדיקות. תחילה, ישאל הרופא על אופיו של כאב הראש, ההסתמנות שלו והופעת תסמינים נלווים במטרה להבין באיזה סוג כאב ראש מדובר. לאחר מכן, תבוצע בדיקה גופנית ויילקחו בדיקות דם. מלבד זאת, כמעט כל אדם הסובל מכאבי ראש יישלח לבדיקת הדמיה (כמו CT או MRI), ובמידת הצורך לבדיקות נוספות.

טיפול בכאבי ראש

לאחר אבחון, הרופא המטפל ייגש למתן טיפול תרופתי על מנת להפחית באופן משמעותי את כאבי הראש, במיוחד אם אינם חולפים. הרופא יתאים את הטיפול המתאים על פי סוג כאב הראש – האם הוא כאב ממושך? האם תוקף בעיקר בחילופי עונות? וכולי.

עם זאת חשוב לדעת כי ישנם טיפולי סבתא וטיפולים ביתיים שיכולים לסייע בהפחתת הכאבים וכי לא כדאי לשלול גם רפואה אלטרנטיבית לטיפול בכאבי ראש.

מומלץ טרם הפניה לטיפול כלשהו להיוועץ עם הרופא המטפל ולגבש יחד אסטרטגיית טיפול שתתאים למקרה הספציפי ולסוג כאב הראש.