מהו כאב נוירופתי?

כאב נוירופתי

כאב נוירופתיכאב נוירופתי הוא כאב "שורף", המופיע כתוצאה מפגיעה בעצבים היקפיים ובא לידי ביטוי בעיקר בחולי סוכרת. מדובר בכאב אופייני מאוד, אשר מופיע בעיקר בידיים וברגליים וגורם לקשיים רבים.

זהו כאב שקשה מאוד לטפל בו והוא מפריע לסובלים ממנו לאורך כל שעות היום ואף מעיר מהשינה במהלך הלילה. לאחר שנים רבות של ניסיונות, בשנים האחרונות אושרו לטיפול בכאב הנוירופתי מספר תרופות חדשות, כמו סימבלטה וליריקה, אשר הוכחו כיעילות להקלה על כאב נוירופתי.

סוכרת כגורם משמעותי לכאב נוירופתי

כאב נוירופתי נגרם על ידי פגיעה בעצבים ההיקפיים, המופיעה במנגנונים שונים. הגורם העיקרי לכאב נוירופתי הוא מחלת הסוכרת, הגורמת לכאב כחלק מהסיבוכים שלה. חשיפה ממושכת לרמת סוכר גבוהה בדם, גורמת בסופו של דבר לפגיעה בעצבים ובכלי הדם הקטנים המזינים אותם, וכתוצאה לכאב הנוירופתי.

מצד אחד, רמת הסוכר הגבוהה פוגעת בעצב עצמו, ומונעת ממנו להעביר את האות העצבי בצורה טובה. מצד שני, אותה רמת סוכר פוגעת גם בכלי הדם הקטנים, וגורמת לכך שהזנת העצבים נפגעת. כתוצאה, מופיעה פגיעה קשה בעצבים אשר גורמת לכאב הנוירופתי האופייני.

מצבים נוספים הגורמים לכאב נוירופתי

מלבד סוכרת (אשר נחשבת לגורם החשוב והנפוץ ביותר לכאב נוירופתי), קיימים שלושה מצבים חשובים נוספים הגורמים לכאב נוירופתי:

• נוירולגיה טריגמינלית – מצב בו מופיע כאב אופייני מאוד בצד אחד של הפנים, המתבטא בכאב דוקר וזרמים חשמליים. מדובר במחלה המופיעה לאחר פגיעה בעצב הטריגמינלי, האחראי לעצבוב התחושתי של הפנים.
  • שלבקת חוגרת – מחלה לא קלה, המהווה סיבוך של נגיף ההרפס הגורמת לכאב נוירופתי אופייני בפיזור של עצב מסויים. מדובר בתחושת "שריפה" אופיינית המופיעה על העור על פי פיזור ספציפי של עצב מסויים, הגורמת לביטוי הכאב.
  • פריצת דיסק – מצב נפוץ יחסית, בו הדיסק הבין חולייתי פורץ החוצה וגורם ללחץ על העצב. כתוצאה מהלחץ, יכול להופיע כאב נוירופתי ברגל.

תסמינים של כאב נוירופתי

הכאב הנוירופתי מתבטא בדרך כלל בכפות הרגליים והידיים, וגורם לסימנים אופייניים הכוללים:

• כאב "שורף" – אנשים הסובלים מכאב נוירופתי מתלוננים לרוב על תחושת שריפה חזקה מאוד, המונעת מהם לתפקד. כאב זה יכול להופיע גם ככאב חד, אך מקרים אלה פחות נפוצים.
  • זרמים חשמליים – בנוסף לכאב השורף עלולים להופיע זרמים חשמליים חזקים וכואבים.
  • הפרעות תחושתיות – בשלבים מאוחרים יותר סיבי העצב הסנסוריים מפסיקים לתפקד היטב, וכתוצאה מופיעה הפרעה תחושתית.

כאב נוירופתי כבסיס ל"רגל סכרתית"

הכאב הנוירופתי הוא הבסיס לסיבוכים קשים, הכוללים בעיקר זיהומים ופצעים שאינם מחלימים. זהו הגורם העיקרי למושג "רגל סכרתית", אשר מתאר פגיעה קשה ביותר ברגל שלעתים מחייבת כריתה. במקרים אלה, אובדן התחושה המופיע אצל החולים הסובלים מנוירופתיה, גורם לשכיחות גבוהה יותר של זיהומים ולפגיעה קשה ברגל.

מלבד זאת, מכיוון שהחולים לא חשים בכאב, הם לא מטפלים היטב בפצעים שלהם, וכתוצאה מופיע זיהום משמעותי ומתקדם הדורש טיפול. ולכן, חולי סוכרת ואנשים אחרים הסובלים מנוירופתיה נדרשים לבדוק את רגליהם פעם ביום, על מנת לגלות פצעים חדשים או סיבוכים אחרים.

אבחנה של כאב נוירופתי

כאב נוירופתי מאובחן לרוב לפי תלונות החולים, והתיאור של הכאב ה"שורף" האופייני. מכיוון שהכאב הנוירופתי הוא חלק ממחלות אחרות, חשוב מאוד לבצע בירור מקיף לזיהוי מקור המחלה ולטפל בה. במקרים מסויימים, טיפול במקור המחלה יכול לעזור להקלה על הכאב.

הטיפול בכאב נוירופתי

מלבד טיפול במחלה המקורית, הטיפול בכאב הנוירופתי יכול להתבצע על ידי מספר תרופות, הכוללות:

• משככי כאבים ללא מרשם רופא – תרופות כמו איבופרופן (אדוויל ונורופן), אקמול או אופטלגין יכולים לסייע במקרים של כאבים קלים.
  • אופיאטים – תרופות חזקות יותר אשר יכולות להקל גם על כאבים קשים יותר. תרופות אלה דורשות כמובן מרשם רופא, וכוללות תרופות כמו מורפין, פנטניל, טרגין ואחרות. הבעיה הגדולה עם השימוש בתרופות אלה הוא פוטנציאל התמכרות גדול מאוד, ולכן נותנים אותם בדרך כלל לחולים מבוגרים בלבד. בנוסף, שימוש באופיאטים כולל תופעות לוואי כמו עצירות וסיכון לדיכוי נשימתי, ויש לטפל בתופעות הלוואי הללו בהתאם.
  • טגרטול – תרופה אשר במקורה היא אנטי-אפילפטית, והוכחה כמקלה באופן משמעותי על כאב נוירופתי. התרופה פועלת במנגנון של חסימת הולכה עצבית (כך היא מונעת התקפים אפילפטיים), וככל הנראה מנגנון זה פועל גם על העצבים ומונע את הופעת הכאב הנוירופתי.
  • ליריקה – תרופה אנטי אפילפטית נוספת שאושרה כטיפול בכאב נוירופתי בשנים האחרונות. מדובר בתרופה יעילה מאוד לטיפול בכאב נוירופתי, ובמחלות כאב נוספות כמו פיברומיאלגיה.
  • סימבלטה – תרופה אנטי דיכאונית במקורה, אשר יכולה לסייע להקל על כאב נוירופתי, ומשמשת כיום כטיפול בכאב. בדומה לליריקה, גם סימבלטה משמשת בתסמונות כאב אחרות, וגם היא מאושרת לטיפול בפיברומיאלגיה.

איך להימנע מכאב נוירופתי?

לעתים, כפי שקורה במחלת נוירלגיה טריגמינלית או בשלבקת חוגרת לא ניתן להימנע מהכאב הנוירופתי, ויש להתמודד איתו. לעומת זאת, במצבים אחרים כמו סוכרת ניתן בהחלט להימנע מהופעת הנוירופתיה על ידי איזון הסכרת וטיפול להורדת רמת הסוכר בדם.

הוכח באופן חד משמעי שקיים קשר בין רמת הסוכר בדם לכאב הנוירופתי, ועל מנת להימנע מהופעתו, ולמנוע הופעת סיבוכים נוספים יש להקפיד על איזון רמת הסוכר והיענות לטיפול בסוכרת.

ראו גם:
מחקר: תסמונת הרגל העצבנית והסיכון לתמותה מוקדמת