מהי מחלת עצבים?

מהי מחלת עצביםמערכת העצבים היא המערכת אשר בעצם שולטת בתפקודו של הגוף, וכוללת את המוח, חוט השדרה, העצבים הפריפריים וצומת עצב שריר. באמצעות מערכת העצבים, אנו יכולים לבצע כל פעולה, כמו הרמת יד, דיבור, פעולות הדורשות מחשבה וכו'. מחלות של מערכת העצבים יכולות להופיע על רקע כל פגיעה באחד מחלקי מערכת העצבים, ולגרום לתסמינים שונים הכוללים כמובן הפרעה ביכולת התפקודית.

תסמינים של מחלות במערכת העצבים

מכיוון שמערכת העצבים אחראית על השליטה על כל מערכות הגוף, הביטוי של המחלות האלה כולל הפרעה תפקודית קשה ביותר. בדרך כלל, הפגיעה התפקודית הבולטת ביותר והמפריעה מכולן היא הפרעה בכוח הגס וביכולת המוטורית, אך חשוב לזכור שכמעט כל תסמין יכול להופיע במחלת עצבים על פי האזור במערכת העצבים המעורב. התסמינים החשובים של מחלות עצבים הם:

• חולשת צד – הפרעה בתפקוד המוטורי ובכוח הגס מתבטאת לרוב בחולשה של צד אחד. כאשר מסתכלים לדוגמא על חולים עם שבץ מוחי, ניתן לראות במקרים רבים פציאליס – חולשת צד אחד בפנים. בנוסף, בבדיקת חולים עם מחלות מוחיות או פגיעה בחוט השדרה ניתן להבחין בבירור בהפרעה בכוח בצד אחד לעומת הצד השני. חולשת הצד באה לידי ביטוי בצליעה, חוסר יכולת להרים משאות כבדים, הפרעה בתפקוד הידני וכו'.
  • הפרעות בתחושה – מלבד ההפרעה בכוח הגס, ניתן למצוא כמעט בכל חולה עם הפרעה במערכת העצבים גם הפרעה תחושתית, המתבטאת בחוסר תחושה בצד אחד. בנוסף, במקרים רבים ניתן לחוש נימול, הירדמות של איברים ותלונות נוספות המבטאות הפרעה תחושתית.
  • הפרעת דיבור ושפה – פגיעה במרכז השפה במוח תגרום כמובן להפרעת דיבור ושפה, הנקראת אפזיה. הפרעות דיבור ושפה הם תסמין נפוץ ביותר של שבץ מוחי, ופגיעה באזור השפה במוח יכולה להיות לכן מרחיקת לכת מבחינת התפקוד היום יומי של החולים.
  • כאבים נוירופתיים – כאבים נוירופתיים הם כאב ממקור עצבי, אשר מתבטא לרוב בכאב "שורף" לאורך מסלולו של העצב. זהו כאב אופייני במחלות הגורמות לפגיעה עצבית, כמו לדוגמא פריצת דיסק או סכרת, ומדובר בכאב קשה ביותר שלא קל לטפל בו.
  • הפרעות ראיה – פגיעה בעיניים או בכל מסלול הראיה במוח יכול לגרום כמובן להפרעות ראיה. הפרעות הראיה יכולות להתבטא כהפרעה בחדות הראיה או כהפרעה בשדות הראיה, אשר מאובחנות במרפאת עיניים.
  • פרכוסים – פרכוסים מופיעים לאחר פעילות חשמלית מוגברת במוח. קיימים סוגים רבים של פרכוסים, אשר יכולים להיות כרוניים כחלק ממחלת האפילפסיה או חריפים על רקע כל הפרעה נוירולוגית אחרת הגורמת להתפרקות חשמלית במוח.
  • ירידה ברמת ההכרה – מעל הכל, מחלות של מערכת העצבים ובעיקר של המוח גורמות לירידה ברמת ההכרה. אנשים הסובלים ממחלות מוחיות סובלים לרוב מדרגות שונות של בלבול המופיע על רקע הפגיעה המוחית.

מחלת עצבים על רקע פגיעה מוחית

הגורם החשוב ביותר למחלות עצבים הוא פגיעה מוחית, ומכיוון שהמוח הוא האיבר השולט על מערכת העצבים, כל פגיעה בו יכולה להוביל לנכות קשה ביותר. הגורם הנפוץ והמוכר ביותר הגורם למחלה מוחית הוא שבץ מוחי, המופיע לאחר הפרעה באספקת הדם לחלקים מהמוח. מלבד השבץ, מחלות מוחיות יכולות להופיע על רקע זיהומים, גידולים מסוגים שונים, מומים מבניים מולדים ומצבים נוספים. בגלל הרגישות של רקמת המוח, כל מחלה הגורמת לפגיעה בה צריכה לעבור בירור מלא ומעמיק על מנת לאבחן אותה בצורה הטובה ביותר ולהציע טיפול מהיר ויעיל.

מחלת עצבים על רקע פגיעה בחוט השדרה

חוט השדרה, הנמצא בתוך חוליות עמוד השדרה הוא הגורם "המתווך" בין המוח למערכת העצבים ההיקפית, ותפקידו להעביר את המידע העצבי מהמוח אל איברי המטרה. פגיעה בחוט השדרה מופיעה לרוב על רקע חבלה (בעיקר בתאונות דרכים), בה מופיעה פגיעה קשה בשלמותו של חוט השדרה ותפקודו נפגע. כאשר חוט השדרה פגוע, המידע לא מצליח לעבור מהמוח אל העצבים הפריפריים, ובהתאם לאזור הפגיעה נגרמת בעיקר חולשה מוטורית, אבדן שליטה על סוגרים, אובדן רפלקסים ותסמינים נוספים. מלבד חבלה, פגיעת חוט שדרה יכולה להיות גם על רקע גידולים, פריצת דיסק, ומחלות נוספות.

מחלת עצבים על רקע פגיעה בעצבים בודדים

פגיעה בעצבים בודדים, הידועה בשם נוירופתיה היא הפרעה נפוצה הגורמת לכאב אופייני. הפגיעה בעצבים הבודדים מופיעה לרוב על רקע מחלות שהורסות את העצב כמו סכרת, או מחלות שלוחצות עליו וגורמות לכאב כמו פריצת דיסק. בנוסף, קיימות תסמונות אוטואימוניות אשר יכולות לגרום להרס העצבים ולתסמינים אופייניים כמו לדוגמא תסמונת גיליאן ברה.

מחלת עצבים על רקע הפרעה בצומת עצב-שריר

בסופו של דבר, תפקידה של מערכת העצבים הוא להעביר את האות העצבי לשרירים, ולשם כך קיימת הצומת עצב-שריר, אשר דואגת להעברת המידע מהעצבים הפריפריים אל השרירים. מחלות שונות גורמות לפגיעה בצומת העצב-שריר וכתוצאה להפרעה בהעברת הפקודה העצבית לשרירים ולחולשה. המחלה הנפוצה ביותר שגורמת לכך היא מחלת מיאסתניה גרביס, מחלה אוטואימונית אשר גורמת לפגיעה בצומת עצב השריר ולחולשת שרירים אופיינית.

טיפול במחלות של מערכת העצבים

הטיפול במחלות עצבים מתבסס כמובן על אבחנת המחלה, ולאחר מכן טיפול בה באופן תרופתי או באופן כירורגי. מטרת הטיפול היא כמובן לסלק את הגורם המזיק למערכת העצבים אשר גורם לפגיעה בהם ולהופעת התסמינים.

• טיפול תרופתי – טיפול תרופתי במחלות מערכת העצבים כולל שימוש בתרופות שונות שמטרתן להקל על הגורמים המזיקים לעצבים. לדוגמא, שימוש באנטיביוטיקה יעיל מאוד למחלות זיהומיות של המוח, שימוש בתרופות להמסת קרישים יכול לסייע לפתיחת כלי דם במקרים של שבץ וסטרואידים יסייעו בכל מקרה של מחלה אוטואימונית.
  • טיפול כירורגי – לעתים הדרך היחידה לטפל במחלות הוא על ידי הסרת הגורם המפריע לעצבים בניתוח. ניתוחים נוירוכירורגיים מתבצעים בעיקר על גידולים, אך קיימים מקרים נוספים בהם ניתן לטפל במחלות בעזרת ניתוח אשר מוביל לרוב לשיפור דרמטי במצב.
  • ראו גם:
  • דלקת בעצב הראיה