רופא נוירולוג

נוירולוגנוירולוגיה היא התחום הרפואי העוסק במערכת העצבים, והנוירולוגים הם הרופאים המטפלים במחלות שונות בהן תפקוד מערכת העצבים נפגע. מערכת העצבים כוללת את המוח ואת מערכת העצבים ההיקפית, וכל מחלה הקשורה אל מערכות אלה מטופלת באופן ישיר אצל הנוירולוגים.

עולם הנוירולוגיה עוסק בעיקר באבחון מחלות ובתיאור המצב הנוירולוגי, אך במקרים רבים הנוירולוגים יכולים להציע טיפול אשר יביא לשיפור המצב והקלה על התסמינים, ורופאים רבים מפנים מטופלים לייעוץ נוירולוגי במקרים רבים ומגוונים.

באילו מצבים נוירולוג מטפל?

נוירולוג מטפל בכל בעיה הקשורה למערכת העצבים, ובמקרים רבים מייעץ לגבי המשך הטיפול וההתמודדות עם המצב. המקרים החשובים בהם מטפלים הנוירולוגים הם:

• שבץ מוחי – אחד המצבים הקשים לטיפול בעולם הרפואה, בו חולים רבים נשארים עם נכות קשה למהלך כל חייהם. במקרים אלה, הנוירולוג מסייע באבחון סוג השבץ, בהצעת טיפול באופן מיידי ובמתן המלצות בנוגע לתהליך השיקום.
  • אפילפסיה – מחלת האפילפסיה היא מחלה הגורמת להופעת פרכוסים, ובאמצעות טיפול ומעקב אצל נוירולוג ניתן בהחלט לשלוט בה. באמצעות שימוש בתרופות, ניתן להפחית בצורה משמעותית את כמות ההתקפים ותדירותם, ולאפשר לחולי האפילפסיה אורח חיים תקין יחסית. חולי אפילפסיה נמצאים במעקב נוירולוגי קבוע, בו הנוירולוג משנה את מינון וסוג התרופות בהתאם לתסמינים הקליניים עד שמגיעים למצב אופטימלי.
  • מחלות ניווניות של מערכת העצבים – נוירולוגים מטפלים גם מחלות ניווניות של מערכת העצבים, כמו מחלת אלצהיימר, פרקינסון, ALS ואחרות. במהלך המעקב הנוירולוגי מציעים הנוירולוגים סוגי טיפול שונים, מוציאים אישורים לביטוח הלאומי ולמקום העבודה ומספקים לחולים מידע לגבי הפרוגנוזה שלהם ויכולת השיקום האפשרית.
  • גידולי מוח – גידולי מוח הם מצב קשה ביותר, אשר דורש לרוב טיפול כירורגי לצד טיפול נוסף בכימותרפיה והקרנות. קיימים כיום נוירולוגים המתמחים בתחום האונקולוגיה של מערכת העצבים, שמרכזים את הטיפול ומסייעים לחולים הסובלים מהגידולים הללו.
  • כאבי ראש – כאבי ראש הם תופעה שכיחה ביותר, אשר מופיעה כמעט בכל האוכלוסייה ולרוב אינה דורשת טיפול מיוחד. עם זאת, כאשר כאבי הראש קשים ביותר ומשפיעים באופן משמעותי על חיי היום יום ועל התפקוד הכללי, ניתן לפנות לנוירולוג אשר מאבחן את כאב הראש ומציע טיפול במידת הצורך. לעיתים כאבי הראש הם סימן להפרעה רפואית נוירולוגית אחרת (כמו גידול מוחי או הפרעה באספקת הדם) ולכן חשוב לאבחן את המצב בביקור אצל הנוירולוג במידה ומדובר בכאב קשה וקיצוני.
  • מצבים נוספים – מלבד המצבים שהוזכרו, נוירולוגים מטפלים בכל השפעה על מערכת העצבים, ומייעצים לרופאים רבים בכל תחום אחר. תחום הנוירולוגיה הוא אחד התחומים הקשים והמורכבים בעולם הרפואה, ולכן קיימים מקרים רבים בהם מסייעים הנוירולוגים לעמיתיהם לגבי מטופלים שונים הסובלים מתסמינים נוירולוגיים.

איזה בדיקות מבצע נוירולוג?

במהלך הביקור אצל הנוירולוג, מתבצעות סוגים שונים של בדיקות, הכוללות:

• בדיקה נוירולוגית – בדיקה גופנית מקיפה, בה בוחן הנוירולוג את התפקוד של מערכות נוירולוגיות שונות. מדובר בבדיקה ארוכה ומורכבת, אשר במידה ומבוצעת כראוי יכולה לרמז על סוג ההפרעה הנוירולוגית, לאפיין את המיקום האנטומי שלה ולאפשר המשך בירור וטיפול. הבדיקה הנוירולוגית כוללת הערכה קוגניטיבית כללית והערכת תפקודי שפה, בדיקת תנועת גלגלי עיניים, בדיקת החושים השונים, בדיקת תפקוד שרירי הלוע והגרון, בדיקת כוח גס, בדיקה תחושתית, בדיקת רפלקסים, בדיקת תפקודי המוחון ובדיקות נוספות. למרות שמדובר בבדיקה ארוכה, יש להיאזר בסבלנות מכיוון שבמקרים רבים היא מאפשרת את האבחנה והמשך הטיפול.
  • בדיקות הדמיה שונות – לאחר ההתרשמות הכללית, הנוירולוג ישלח את המטופלים בדרך כלל לבדיקת הדמיה כלשהי, כמו בדיקת CT או MRI. בדיקה זו תאפשר להתרשם משינויים אנטומיים במוח ולחפש שינויים העלולים לגרום להפרעה הנוירולוגית כמו הופעת גידולים, חסימת ניקוז נוזל המוח או הופעת נגעים אחרים. מלבד האבחנה, בדיקות ההדמיה מאפשרות גם המשך טיפול במקרה שיש לפנות לנוירוכירורג או לאיש מקצוע אחר.
  • בדיקות עזר – לעתים נשלחים הנבדקים לבדיקות עזר נוספות, כמו בדיקת הולכה עצבית (NCV), ביופסיית שריר, בדיקת EEG, בדיקות גנטיות, בדיקות נוירו-פסיכולוגיות וכו'. בדיקות אלה מספקות לנוירולוג את המידע הנדרש להגעה לאבחנה המתאימה ולהצעה בנוגע להמשך הטיפול. במקרים מסוימים, יבקשו הנוירולוגים את ביצוע הבדיקות הללו עוד לפני ההגעה לביקור, במטרה לקבל תמונה טובה יותר אשר תאשש את החשד הקליני שלהם.

מדענים מישראל בחנו השפעת חיידקי מעיים על חולי ALS והתוצאות – מפתיעות

פסיכיאטריה – עולם הנפש