מהי נוירופתיה?

נוירופתיהנוירופתיה היא הפרעה המופיעה לאחר פגיעה בעצבים הפריפריים, וגורמת לכאב אופייני (המתואר לרוב ככאב שורף), הירדמות ועקצוצים בעיקר בידיים וברגליים.

בנוסף לכאב יכולה להופיע גם הפרעה תחושתית, המתוארת על ידי החולים כתחושה "כאילו הם לובשים כפפות וגרביים".

קיימות סיבות רבות לנוירופתיה היקפית, היכולה להופיע כתוצאה מפציעות, זיהומים, חשיפה לרעלנים ומצבים רפואיים נוספים.

הסיבה השכיחה והחשובה ביותר לנוירופתיה היא מחלת הסוכרת, אשר בין סיבוכיה היא גורמת גם לפגיעה בעצבים ההיקפיים ולנוירופתיה.

במידה והגורם לנוירופתיה ידוע, טיפול בו יכול לסייע לשיפור המצב. במקרים אחרים, בהם לא ניתן לפתור את המצב הרפואי הגורם לכך, או שלא ידוע מה גורם לנוירופתיה, ניתן להקל על הכאב הנוירופתי באמצעות שימוש בתרופות שונות, ולאחרונה אושרו תרופות נוספות לטיפול בבעיה.

סימנים של נוירופתיה

נוירופתיה מבטאת פגיעה במערכת העצבים ההיקפית, המורכבת מסיבים תחושתיים, סיבים מוטוריים ועצבי המערכת האוטונומית.

מערכת העצבים ההיקפית כוללת את כל העצבים היוצאים מחוט השדרה אל הפריפריה (כולל את עצבי המערכת האוטונומית), וכמו כן עצבים נוספים היוצאים מגזע המוח, ולכן הפגיעה במערכת העצבים הפריפרית תגרום לביטוי קליני בכל אחד מסיבי העצב המעורבים:

• פגיעה תחושתית – תגרום להפרעה ביכולת החישה, ובמיוחד בתחושת חום, כאב ומגע. לעתים קרובות הפגיעה התחושתית מתבטאת בכאב "שורף", תחושת דקירות וזרמים חשמליים והירדמות של איברים. מלבד זאת, קיימים חולים המתלוננים על "רגישות יתר" למגע, וביטוי מוגבר של כאב באזורים המעורבים.
  • פגיעה מוטורית – תגרום להפרעה ביכולת התנועה, אשר יכולה להתבטא בחולשת שרירים, דלדול שרירים ושיתוק. בנוסף, חולים מסויימים יסבלו גם מהפרעות בקואורדינציה ויכולת פחותה להשתמש במערכת התנועה. הפגיעה המוטורית אופיינית במקרים קשים יותר של נוירופתיה, כפי שקורה במחלות סיסטמיות, בפגיעות עמוד שדרה ובמצבים נוספים.
  • פגיעה אוטונומית – המערכת האוטונומית אחראית על תפקוד האיברים הפנימיים של הגוף, ופגיעה בה יכולה להתבטא בעיקר בשינויים בלחץ הדם, בריחת שתן או הפרעות בפעולת המעי.

הגורמים לנוירופתיה

קיימים גורמים רבים העלולים לגרום לנזק למערכת העצבים ההיקפית, ולא תמיד ניתן להבין מהו הגורם לבעיה.

עם זאת, באמצעות בדיקה מקיפה ומעבר אחר גורמי הסיכון החשובים, ניתן בהחלט לאתר את מקור הבעיה, וטיפול בו יאפשר את שיפור המצב. הגורמים העיקריים לנוירופתיה הם:

• סוכרת – אחד הגורמים החשובים והמשמעותיים ביותר לנוירופתיה היקפית הוא מחלת הסוכרת. סוכרת גורמת למגוון סיבוכים, וביניהם נוירופתיה היקפית, המתבטאת בעיקר בכאב בכפות הרגליים ובהפרעה תחושתית. במחלת הסוכרת, מופיעה פגיעה בכלי דם קטנים הגורמת להפרעה בהזנת העצבים הקטנים, וכתוצאה לנוירופתיה האופיינית. ולכן, קיים קשר בין איזון הסוכר בדם לבין הופעת הנוירופתיה, וחשוב מאוד להקפיד על איזון סוכר בדם.
  • מחלות אוטואימוניות – מחלות אוטואימוניות רבות יכולות לגרום לפגיעה בעצבים, המופיעה לאחר שנוגדנים או תאים אחרים של מערכת החיסון פוגעים בעצבים הפריפריים. מצב זה מופיע במחלות כמו לופוס, גיליאן ברה, ומחלות נוספות.
  • טראומה – מצבים של פגיעה בעצבים אופייניים במקרי טראומה רבים, כמו בתאונות דרכים, פגיעות ספורט וכל פגיעה אחרת. פגיעות אלה יכולות לפגוע במערכת העצבים ההיקפית, וכתוצאה לגרום לנוירופתיה. בנוסף, לחץ מתמיד על העצב (כפי שקורה כאשר מבצעים פעולה באופן מחזורי כמו לדוגמא הקלדה), יכולה גם כן לגרום בסופו של דבר לפגיעה בעצב הפריפרי ולנוירופתיה.
  • גידולים – גידולים סרטניים בחוט השדרה או בעצבים עצמם יכולים לגרום לנוירופתיה. הנוירופתיה מופיעה לאחר הלחץ על העצבים, ולכן גם גידולים ממאירים וגם שפירים יכולים לגרום לאותה הבעיה.
  • גורמים נוספים – קיימים גורמים נוספים היכולים לגרום לנוירופתיה, כמו פריצת דיסק, חסר בויטמינים (בעיקר B12), זיהומים, מחלת כליות וכבד, חשיפה לרעלים וכימותרפיה ועוד סיבות נוספות.

אבחון של נוירופתיה

ניתן לראות שנוירופתיה היא סימפטום של מחלות רבות, ולכן השלב הראשון באבחנה יהיה זיהוי מחלת הרקע הגורמת לנוירופתיה.

במידה והגורם לנוירופתיה אינו ברור, ניתן לבצע בדיקות נוספות כמו בדיקות הדמיה לחיפוש פריצת דיסק או גידולים, בדיקת הולכה עצבית (NCV) אשר תפקידה להראות מהו המקור לחולשת השריר ואפילו ביופסית עצב על מנת לזהות פתולוגיות עצביות היכולות לגרום לנוירופתיה..

הטיפול בנוירופתיה

המטרה הבסיסית בטיפול בנוירופתיה היא לאזן את מחלת הרקע אשר גרמה לבעיה. ברגע שמטפלים במחלת הרקע, כמו לדוגמא בסכרת או שמסירים את הגידול הלוחץ, מצב הנוירופתיה לרוב משתפר.

מלבד זאת, ניתן לטפל בסימפטומים של הנוירופתיה, ובעיקר בכאב הנוירופתי במספר דרכים:

• תרופות לשיכוך כאבים – השלב הראשון בטיפול הוא תרופות פשוטות לשיכוך כאבים, כמו אקמול, אופטלגין או נורופן. כאשר מדובר בכאב חמור יותר, אשר לא מגיב לתרופות האלה, ניתן להשתמש בתרופות חזקות יותר, כמו תרופות ממשפחת האופיאטים (פנטניל, טרגין, מורפין וכו'). יש לציין שתרופות אלה גורמות לתופעות לוואי (כמו עצירות) ולהתמכרות, ולכן רופאים רבים מעדיפים להשתמש בהן רק אם אין ברירה.
  • תרופות נוספות – כיום ידוע ששימוש בתרופות נגד פרכוסים או בתרופות אנטי דכאוניות יכול לסייע להקלה על כאב נוירופתי. טיפול בתרופות כמו טגרטול (המשמשת כתרופה אנטי אפילפטית) או ליריקה וסימבלטה אשר אושרו לטיפול בכאב נוירופתי לאחרונה, יכול לסייע מאוד להתגבר על הכאב ולשפר את המצב הכללי.

ראו גם:
דיסטוניה