נזק מוחי

נזק מוחינזק מוחי היא הגדרת מטרייה לשורה ארוכה של מצבים בהם נגרם הרס של תאי עצב במוח או התנוונות של רקמת תאי עצב במוח. הנזק המוחי בא לידי ביטוי בהפרעות שונות במערכת העצבים עד כדי מוות.

נהוג לחלק את כל סוגי הנזקים בגדול לשני סוגים עיקריים: נזק היפוקסי שהתרחש בעקבות פגיעה באספקת החמצן למוח ונזק כרוני שמאפיין חולים השרויים בנזק מוחי מתמשך כתוצאה ממצבים שונים במשך לפחות שלושה חודשים.

מה הם הגורמים לנזק מוחי?

ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל לנזק מוחי. הגורמים יכולים להיות מולדים או נרכשים, להופיע בכל שלב במהלך החיים, לנבוע כתוצאה מפציעה, תאונה או מחלה, להתפתח באופן איטי והדרגתי או באופן פתאומי ועוד. להלן כמה מהגורמים המרכזיים לנזק מוחי על קצה המזלג:

מפרצת – מפרצת מוחית היא מצב שבו הדופן של אחד העורקים המזינים את המוח הופכת לחלשה מאוד עד שצורתה מתעוותת כנגד הלחץ המפעיל עליה זרם הדם. בשלב מסוים צורתו של העורק משתנה ונוצר מבנה דמוי בלון. כאשר הדופן של העורק כבר דקה מאוד היא עלולה להיקרע והדימום יוביל לפגיעה באספקת החמצן למוח.

היפוקסיה כתוצאה מכשל לבבי או ריאתי – פגיעה באספקת החמצן למוח יכולה להתרחש גם על רקע של בעיות תפקוד בלב או בריאות. למעשה, די בהפסקת הפעילות של הלב או הריאות לכמה דקות בשביל לגרום לנזק בלתי הפיך לרקמת המוח, עד כדי מוות של החולה.

קריש דם במוח – במקרים מסוימים אספקת הדם למוח יכולה להיפגע בעקבות היתקעות של קריש דם באחד מהעורקים המזרימים דם למוח. קריש הדם יכול להתפתח בעורק עצמו, אך אין זה מן הנמנע שיהיה מדובר בקריש דם שהתפתח באזור מרוחק בגוף, שנסחף לעורק המוחי.

טראומה – נזק מוחי יכול גם להיגרם כתוצאה מחבלת ראש, שנחשבת לאחד מהמצבים המסוכנים ביותר מבחינה רפואית. החבלה יכולה להיגרם בעקבות נפילה מפיגום או מסולם, בעקבות תאונת דרכים, כתוצאה ממעשה אלימות ועוד. פגיעות ראש שכיחות גם כן בקרב ספורטאים בדגש על ספורטאי אקסטרים.

מחלות גנטיות – ישנו מגוון רחב ביותר של מחלות גנטיות שבאות לידי ביטוי בנזק מוחי. חלק מהמחלות גורמות לנזקים חמורים כל כך עד כדי מוות במהלך החיים העובריים.

מומים מולדים – במקרים רבים הפגיעה בהתפתחות המוח נגרמה בעקבות בעיות במהלך ההריון כמו למשל זיהומים שונים או פגיעות פיזיות בעובר שהובילו להתפתחות לא מספקת של המוח או להתנוונות של חלקי המוח שהספיקו להתפתח.

מה הם התסמינים של נזק מוחי?

התסמינים של נזק מוחי רבים ומגוונים, שכן לא תמיד כל המוח כולו ייפגע כתוצאה מהנזק. במקרים רבים הנזק ממוקד מאוד וגורם ללקות בתחום צר מאוד יחסית. כך לדוגמה במקרים מסוימים הנזק המוחי יבוא לידי ביטוי בנכות, בתרדמת, במוות או בפיגור שכלי אך במקרים אחרים החולה יסבול מפגיעה קלה ביכולת הדיבור בלבד. במקרים מסוימים החולה יסבול משיתוק בפלג גופו הימני ובמקרים אחרים תיפגע יכולת ההתמצאות של החולה.

ישנן מחלות ניווניות כמו למשל אלצהיימר, שבהן התסמינים מופיעים באופן הדרגתי מאוד וככל שנוקפות השנים דרגת החומרה שלהם עולה וישנם מצבים בהם כל התסמינים מופיעים במקביל ובאופן פתאומי. מאחר והמוח שולט על כל מערכות הגוף, הרי שמגוון התסמינים למעשה בלתי נדלה. נזק מוחי יכול לגרום בין היתר לבעיות במערכת העיכול או לבעיות פיזיות אחרות מצד אחד ולבעיות התנהגותיות או להפרעות פסיכיאטריות מצד שני.

כיצד מאבחנים נזק מוחי?

האבחון של הנזק המוחי מתבסס הן על בדיקה קלינית והתייחסות לתסמינים מהם סובל המטופל והן על בדיקות הדמיה כמו למשל CT או בדיקת MRI שמאפשרות להבחין בשינויים במבנה המוח. במקרים מסוימים יהיה צורך לבצע צנתור מוחי במטרה לאבחן את המקור לבעיה. האבחון מורכב משלושה אלמנטים מרכזיים:

• אבחון הגורם שהוביל לנזק.
  • אבחון דרגת החומרה של הנזק.
  • אבחון התסמינים שבהם בא הנזק לידי ביטוי.

את האבחון יש לבצע מהר ככל האפשר, שכן בחלק ניכר מהמקרים ישנן דקות בודדות או שעות בודדות בהן ניתן להתערב כדי לשמר את התפקוד המוחי של החולה. כמו כן, בחלק ניכר מהמחלות הניווניות של מערכת העצבים המרכזית ניתן על ידי אבחון מוקדם להשפיע על מהלך המחלה או לכל הפחות לעכב את ההתקדמות שלה.

כיצד מטפלים בנזק מוחי?

מאחר וישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל לנזק מוחי ומאחר וישנו מגוון רחב של דרכים בהן הנזק המוחי יכול לבוא לידי ביטוי, הרי שבהתאמה ישנו גם מגוון רחב של טיפולים המשתנים מחולה לחולה, כשלמעשה הטיפול בנזק מוחי מותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי.

במידה ומדובר על נזק מוחי שנגרם כתוצאה ממחלה ניוונית או ממחלה אוטואימונית כמו למשל במקרה של טרשת נפוצה, הרי שמטרת הטיפול תהיה לא רק לשקם את המטופל, אלא לדחות ככל האפשר את ההתקף הבא ולשמר את התפקוד.

לעומת זאת, ישנם מצבים בהם הנזק המוחי בלתי הפיך כמו למשל במקרה של שיתוק מוחין. במצבים האלו מטרת הטיפול היא להעניק למטופל איכות חיים הקרובה במידת האפשר לנורמה. הטיפול כולל שיקום מוטורי או תנועתי, פיזיותרפיה, שיקום קוגניטיבי, טיפול רגשי או נפשי, טיפול משפחתי וכן ברוב המקרים יהיה צורך לעשות שימוש בתרופות על מנת להקל על התסמינים השונים.

בנוסף לכל אלה, ישנן כיום שיטות טיפול אלטרנטיביות שיכולות להקל על חיי הסובלים מנזק מוחי כמו למשל תרפיה באמצעות בעלי חיים, דיקור סיני, שיאצו, הומאופתיה ועוד. בדרך כלל הטיפול ניתן במסגרת רב מקצועית, שכן הטיפול כולל התייחסות לכל האספקטים בחייו של המטופל לרבות האספקטים הסוציאליים, הרגשיים, הפיזיים ועוד.