מחקר: בעלי תסמונת "הרגל העצבנית" הם בעלי סיכוי גבוה יותר לתמותה מוקדמת

תסמונת הרגליים העצבניותתסמונת הרגל העצבנית היא תסמונת נפוצה המופיעה בכ-10% מהאוכלוסייה וגורמת לכך שבזמן מנוחה הרגל קופצת ונעה.

מחקר גדול אשר פורסם בכתב העת Neurology הראה שאנשים הסובלים מתסמונת הרגל העצבנית נמצאים בסיכון לתמותה של 92% יותר מאשר האוכלוסייה הכללית. לאור התוצאות, נדרשים מחקרים נוספים על מנת להבין מהו המקור לסיכון לתמותה ואיך ניתן להקטין אותו וכן ייתכן שבעתיד יימצא פתרון לבעיה.

מהי תסמונת הרגל העצבנית?

תסמונת הרגל העצבנית היא הפרעה נוירולוגית בה הרגל קופצת ונעה ללא שליטה בזמן מנוחה. מדובת בתסמונת הנקראת גם מחלת "ויליס אקבום" אשר מתבטאת בעיקר כהנעה בלתי נשלטת של ברגל במצבים שונים. חלק מהסובלים מהתסמונת מתרצים את הדחף להנעת הרגל בתחושת גירוד או כאב המוקל על ידי התנועה, אך ברוב המקרים תזוזת הרגל כלל לא קשורה להפרעה תחושתית גופנית אלא מופיעה בצורה ספונטנית.

התנועה החזרתית של הרגל מתבצעת בעיקר בזמן מנוחה או בעתות סטרס, אך יכולה כמובן גם להופיע בכל זמן נתון. בדרך כלל, התסמינים מופיעים לקראת שעות הערב ומוקלים בתנועה רצונית (לדוגמא, כאשר מתחילים ללכת התנועה הבלתי רצונית של הרגל פוסקת).

תסמונת הרגל העצבנית היא תסמונת נפוצה יחסית, אשר מופיעה בכ-10% מהאוכלוסייה ובעיקר בנשים. הגורמים לתסמונת הרגל העצבנית עדיין אינם ברורים, אך ידוע שמדובר במצב שכיח בקרב נשים בהריון או במצבים רפואיים אחרים כמו נוירופתיה פריפרית, אנמיה או אי ספיקת כליות. כמו כן, תסמונת הרגל העצבנית יכולה להיות תורשתית ולמרות שיכולה להתחיל כבר בגיל הילדות עיקר התסמינים שלה מופיעים בגילאים המאוחרים יותר (ייתכן שעקב מחלות הרקע השונות).

למרות שלכאורה מדובר בתסמינים פשוטים שלא אמורים לסכן חיים או לפגוע באיכות החיים, תסמונת הרגל העצבנית יכולה להתבטא גם בתסמינים גופניים נוספים כמו קשיים בשינה ועייפות במהלך היום.

תוצאות המחקר החדש – תסמונת הרגל העצבנית מעלה סיכון לתמותה

מחקר חדש אשר בוצע בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הארוורד הראה שהסיכון לתמותה מוקדמת בקרב אנשים הסובלים מתסמונת הרגל העצבנית גבוה כמעט פי 2 (ב-92%) לעומת האוכלוסייה הכללית.

במחקר הגדול, אשר כלל מעבר על תיקים של יותר מ-18,000 אנשים בעשור השביעי לחייהם (אשר מתוכם 690 נבדקים סבלו מתסמונת הרגל העצבנית) מצאו החוקרים שלאחר שכלול המשתנים השונים המשפיעים על תמותה (כמו מחלות לב, יתר לחץ דם, סכרת, עודף משקל, חוסר פעילות גופנית, שומנים בדם וכו') הסיכון לתמותה אצל אנשים הסובלים מתסמונת הרגל העצבנית גבוה בצורה משמעותית לעומת שאר האוכלוסייה.

מחקר המשך בנושא

לאחר שהובן הקשר בין תסמונת הרגל העצבנית ובין סיכויי תמותה מוגברים, נדרש מחקר נוסף במטרה להבין את המנגנון הביולוגי של התסמונת ולקשר בינו ובין התמותה המוגברת שהוכחה. כחלק מהמחקר הנדרש, על החוקרים להבין האם תסמונת הרגל העצבנית היא זו שמגבירה את התמותה או שמדובר בעצם במחלות הרקע השונות אשר גורמות לתסמונת ובעצמן מגבירות את התמותה.

לדוגמא, נוירופתיה היקפית היא תסמין שכיח לסוכרת ומחלות כלי דם וגורמת לתסמונת הרגל העצבנית, ואי ספיקת כליות היא גם כן מחלה קשה ביותר אשר יכולה בין היתר להתבטא בתסמונת המדוברת. ייתכן בהחלט שקיימים אנשים הסובלים מתסמונת הרגל העצבנית אך לא מאובחנים במחלות הגופניות הגורמות לה, ובמקרים אלה כמובן שחוסר טיפול יכול בהחלט להחמיר את המצב ולגרום לתמותה מוקדמת. מלבד זאת, נדרשת בדיקה האם בהינתן מחלות הרקע השונות תסמונת הרגל העצבנית היא סימן פרוגנוסטי רע, והאם טיפול במחלות האלה יפחית את התסמונת וימנע את התמותה המוקדמת.

ראו גם:

מחקר על הבדלי מגדר והשפעתם על התפתחות הפרעות מוח