דלקת קרום המוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת קרום המוחדלקת קרום המוח, הקרויה גם מנינגיטיס, היא דלקת של הקרומים אשר עוטפים את המוח. היא יכולה להיות דלקת חיידקית או נגיפית. דלקת קרום המוח גורמת בדרך כלל לתסמינים אופייניים, הכוללים חום גבוה, בלבול וירידה במצב ההכרה וקשיון עורף.

מכיוון שהמוח הוא איבר רגיש וחשוב ביותר, דלקת קרום המוח יכולה להיות מסוכנת מאוד, ולכן חשוב מאוד להגיע לאבחנה מהירה ולטפל במחלה כראוי.

מה גורם לדלקת קרום המוח?

דלקת קרום המוח מופיעה לאחר חדירת מזהם אל קרומי המוח והתפתחות דלקת כתגובה. דלקת קרום המוח יכולה להיגרם מחיידקים ומנגיפים, אשר מגיעים אל קרומי המוח בשתי דרכים:

  • דרך זרם הדם – נוכחות המזהמים בזרם הדם יכולה לגרום לכך שהם יגיעו אל קרומי המוח, יזהמו אותם ויגרמו לדלקת בקרום המוח.
  • חדירה ישירה למוח – במקרים רבים המזהמים חודרים אל המוח בצורה ישירה, מבלי לעבור בזרם הדם. חדירה ישירה יכולה להופיע כתוצאה מדלקת אוזניים או דלקת בסינוסים, ולאחר שברים בגולגולת.

דלקת קרום המוח חיידקית

דלקת קרום המוח אשר נגרמת על ידי חיידקים נחשבת לקשה ומסוכנת יותר, ודורשת לרוב טיפול באשפוז. קיימים מספר חיידקים אשר יכולים לחדור אל המוח ולגרום לדלקת קרום המוח:

  • פנאומוקוק – החיידק הנפוץ ביותר אשר גורם לדלקת קרום המוח בכל הגילאים. הפנאומוקוק גורם לרוב לדלקת אוזניים, דלקת ריאות או סינוסיטיס, אך במקרים מסויימים הוא גם יכול לגרום לדלקת קרום המוח.
  • מנינגוקוק – גורם חשוב ומדבק מאוד של דלקת קרום המוח, אשר יכול לגרום למגיפות שלמות בריכוזי אוכלוסיה צפופים ולכן מחסנים כנגדו חיילים ואנשים נוספים שבסיכון.
  • המופילוס אינפלואנזה – חיידק אשר גרם בעבר להופעה של דלקת קרום המוח, אך כיום כמעט ואינו קיים בזכות חיסון.
  • ליסטריה – חיידק המצוי בגבינות ובסוגים שונים של בשרים, ופוגע בעיקר בנשים בהריון, תינוקות ויילודים (החיידק עובר שלייה) ומבוגרים מדוכאי חיסון.

דלקת קרום המוח נגיפית

דלקת קרום המוח נגיפית היא הסוג הנפוץ יותר של דלקת קרום המוח אשר למרבה המזל נחשב גם לקל יותר, ורוב החולים מטופלים בבית ומחלימים ללא סיבוכים משמעותיים. הנגיפים העיקריים אשר גורמים לדלקת קרום המוח הם אנטרווירוסים, אשר גורמים להדבקה במחלה בעיקר בסוף הקיץ ותחילת הסתיו. כמו כן, דלקת קרום המוח יכולה גם להופיע על רקע נגיפים נוספים, כמו הרפס, HIV, חזרת ואחרים.

תסמינים של דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח (חיידקית ונגיפית) גורמת לתסמינים אופייניים, אשר יכולים להופיע בפתאומיות או להתפתח בהדרגה במשך מספר ימים.

  • חום גבוה – מכיוון שמדובר במחלה זיהומית, דלקת קרום המוח חיידקית ונגיפית גורמת לעליית חום (בדרך כלל 39 מעלות ומעלה).
  • קשיון עורף – אחד הסימנים האופייניים ביותר של דלקת קרום המוח, בו קשה להניע את הצוואר ומופיעה נוקשות רבה באזור העורף.
  • מיגרנות – לעתים יכול להופיע כאב ראש קשה מאוד, אשר נלווה להקאות ובחילות.
  • רגישות לאור – חולים רבים הסובלים מדלקת קרום המוח מתלוננים על רגישות לאור, ומבקשים להיות בחושך.
  • בלבול – מכיוון שמדובר בדלקת של קרומי המוח הגורמת לעתים ללחץ על המוח, יכולה להופיע ירידה במצב ההכרה ומטופלים רבים יכולים לסבול מבלבול חולף.
  • פרכוסים – במצבים קיצוניים, דלקת קרום המוח יכולה לגרום להופעת פרכוסים מסוגים שונים, אשר יכולים להופיע בגלל החום הגבוה או הפגיעה המוחית הזמנית.

דלקת קרום המוח בתינוקות

לאחרונה אנו עדים לעליה מדאיגה בשיעור דלקת קרום המוח בילדים. דלקת קרום המוח נפוצה יחסית ביילודים ובתינוקות, וחשוב מאוד לאבחן אותה ולטפל בה בהקדם. טיפול מאוחר או לקוי, יכול לגרום לנזק נוירולוגי והתפתחותי ארוך טווח, ולכן אין להקל ראש במקרים כאלה, חשוב מאוד לבצע את כל הבדיקות ולתת את הטיפול הראוי.

הביטוי של דלקת קרום המוח בתינוקות מעט שונה מאשר במבוגרים, ומלבד החום הגבוה וקשיון העורף, תינוקות רבים סובלים מאי שקט, בכי בלתי פוסק, ישנוניות וחוסר רצון לאכול. מלבד זאת, ניתן להבחין בבלט במרפס, המעיד על הבצקת המוחית והלחץ התוך גולגלתי הגובר. חשוב לזכור שבכל מקרה של חום ממקור לא ידוע, או הופעה של קשיון עורף או כל סימן אחר ללא סיבה מוצדקת יש לבצע בירור לדלקת קרום המוח, על מנת לאתר את המחלה בזמן (גם אם מדובר בבדיקות לא נעימות כמו ניקור מותני).

אבחנה וטיפול

אבחנה של דלקת קרום המוח מתבצעת לרוב על פי התסמינים הקלינים האופיינים לדלקת קרום המוח ותוצאות בדיקת דם. על מנת להבין האם מדובר בדלקת חיידקים או נגיפית, מקובל לבצע בדיקת ניקור מותני – בדיקה בה לוקחים דגימה מנוזל השדרה, ושולחים לבירור במעבדה. על פי תוכן הנוזל ניתן להבין האם קיימת דלקת בקרום המוח, האם היא נגיפית או חיידקית ומהו המחולל (לאחר שליחת הנוזל לתרבית). למרות שמדובר בבדיקה מעט פולשנית, לא נעימה ומפחידה, בדיקת ניקור מותני היא בדיקה בטוחה יחסית, אשר הסיבוכים בה נדירים.

הטיפול בדלקת קרום המוח החיידקית הוא כמובן טיפול אנטיביוטי על פי החיידק המזהם, ואילו במקרה של דלקת קרום המוח נגיפית אין צורך בטיפול אנטיביוטי, וניתן להסתפק במנוחה, שתיית נוזלים ושימוש בתרופות נגד כאבים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן