מהו ורטיגו?

ורטיגו

ורטיגוורטיגו הוא מצב בו מופיעה תחושה של סחרחורת קשה, ואנשים רבים מתלוננים על כך ש"העולם סביבם מסתובב". בניגוד לסחרחורת, אשר חולפת לרוב תוך מספר שניות, ורטיגו אינו חולף בקלות, מופיע בכל שינוי תנוחה ולא מאפשר הליכה או אפילו עמידה.

הגורם העיקרי לורטיגו הוא הפרעה בתפקוד המערכת הוסטיבולרית, שאחראית על שיווי המשקל ונמצאת באוזן הפנימית ובמרכז שיווי המשקל בגזע המוח. ברוב המקרים, ורטיגו היא תופעה שפירה אשר חולפת תוך מספר ימים, אך לעתים מדובר במצב קשה יותר שדורש טיפול מעמיק. למרות שמדובר במצב אשר קשור לאוזן, בדרך כלל הרופא המטפל במקרים קשים של ורטיגו הוא נוירולוג, ובמידה והורטיגו לא חולף באופן עצמאי מופנים החולים אל נוירולוג להמשך בירור.

מהם הגורמים לורטיגו?

מערכת שיווי המשקל מורכבת מאיברי שיווי המשקל הנמצאים באוזן הפנימית, העצב הוסטיבולרי ומרכז שיווי המשקל במוח, וכל פגיעה באחד מהמרכיבים האלה יכולה להתבטא בוורטיגו. בנוסף, גם המוחון אשר אחראי בין היתר על קואורדינציה ושיווי משקל הוא בעל תפקיד חשוב בתחום, ופגיעה בו יכולה לגרום להופעת תסמיני הורטיגו.

ורטיגו יכול להופיע גם כתופעת לוואי של תרופות שונות, וכחלק מתסמיני מחלות אחרות, ולכן במידה ואינו חולף תוך מספר ימים חשוב מאוד לבצע בירור מעמיק של המצב.

סוגים

קיימים מספר סוגים של ורטיגו:

• BPPV – (Benign Paroxysmal Positional Vertigo) אשר נקרא גם "ורטיגו שפיר" ונחשב לסוג הורטיגו השכיח ביותר. מצב זה מופיע לאחר שמסיבות שונות מתפתחים גבישים בתוך איבר שיווי המשקל, שגורמים לאירועים חוזרים של סחרחורת, בעיקר לאחר תנועת הראש.
  • Vestibular Neuronitis – סוג פחות נפוץ, אשר נגרם לאחר שזיהום נגיפי גורם לדלקת של העצב הוסטיבולרי. מקרה זה נחשב לקשה יותר, ורוב הסובלים ממנו לא מצליחים ללכת או לעמוד.
  • פגיעה מוחית – מצבים בהם נגרמת פגיעה מוחית כמו שבץ מוחי, גידולים, טרשת נפוצה ומחלות נוספות יכולים גם כן להביא לתסמינים שונים של סחרחורת וורטיגו. במקרים אלה, פגיעה באזור העצב הוסטיבולרי או מרכז שיווי המשקל במוח גורמת להופעת התסמינים השונים.

תסמינים

הביטוי האופייני והחשוב ביותר של הורטיגו הוא כמובן הופעת הסחרחורת, ותחושה שכל מה שמסביב מסתובב או נע. הסחרחורת תופיע לרוב לאחר שינויי תנוחה, אך יכולה גם להופיע במהלך מנוחה, ותגרום בעיקר לחוסר יציבות והפרעה להליכה או לעמידה. בנוסף, יכולים גם להתפתח טשטוש ראיה, בחילה והקאות, אשר נלווים לסחרחורת.

בדרך כלל, התסמינים השונים של הורטיגו "באים והולכים", וכל הופעה של סחרחורת נמשכת לרוב פחות מדקה. אחד הסממנים החשובים ביותר של ורטיגו הוא ניסטגמוס – תנועת עיניים בלתי רצונית לצדדים, אשר על פיה ניתן לאפיין את סוג הורטיגו ולאבחן אותו. מלבד זאת, יכול גם להופיע טנטון או הפרעות שמיעה, אשר נלווים לסחרחורת הקשה.

תסמיני הורטיגו חולפים לרוב לבד תוך מספר ימים, אך במקרים מסוימים ובעיקר כאשר הסיבה לורטיגו היא פגיעה במערכת העצבים המרכזית, הסחרחורת יכולה להימשך מספר שבועות ואפילו חודשים, ועד שלא מטפלים בבעיה המקורית המצב צפוי להימשך.

אבחון

בדרך כלל, רופאים מנוסים יודעים לאבחן ורטיגו רק על סמך תלונות החולים ובדיקה גופנית בסיסית. במקרים מורכבים יותר, בהם לא מדובר ב-BPPA אלא בסוג אחר של ורטיגו, ניתן לבצע בדיקות נוספות הכוללות:

• בדיקת שמיעה – מתבצעת במטרה לבדוק את תקינות האוזן ואת תפקודה. הפרעה שמיעה יכולה לרמז על פגיעה עמוקה באוזן או על הפרעה בהולכה העצבית מהאוזן אל המוח, ודורשת לרוב בדיקות נוספות.
  • בדיקת הדמיה – בחלק מהמקרים יבקשו הרופאים לבצע הדמיה למוח, הכוללת בדיקות כמו CT או MRI במטרה לזהות תהליכים שונים במוח כמו גידולים, טרשת נפוצה ומצבים נוספים.

אבחון ורטיגו על פי תנועת העיניים

אחד המצבים האופייניים המופיעים כמעט בכל מקרה של ורטיגו הוא ניסטגמוס – תנועת עיניים בלתי רצונית לצדדים. בדרך כלל, הניסטגמוס יופיע כאשר מניעים את העין הצידה, או בשינויי תנוחה (כמו לדוגמא במעבר משכיבה לעמידה, או בהטיית הראש). בדיקה זו ואפיון הניסטגמוס יכולה לסייע להמשך האבחנה ולהתקדמות בבירור, ועל כן חשובה ביותר.

טיפול בורטיגו

למרות שלרוב הורטיגו הוא מצב הפיך אשר חולף תוך מספר ימים, ניתן בהחלט לטפל בו על מנת להקל על התסמינים השונים ולהפחית את מידת הסחרחורת. קיימות מספר דרכים לטפל בורטיגו:

• טיפול תרופתי – תרופות מסוגים שונים יכולות לסייע להקלה על הסחרחורת ולהפחתת הבחילות. בדרך כלל, הרופאים ימליצו על שימוש בתרופות כמו סטונארון, אגיסרק ופרמין, אשר שילוב שלהן יכול בהחלט להביא לשיפור המצב. עם זאת, חלק מהרופאים לא ימליצו על טיפול ארוך טווח בתרופות אלה, ובמידה ומופיעים אירועים חוזרים של הורטיגו חשוב לבצע בירור מעמיק של המצב ולנסות טיפולים אחרים.
  • פיזיותרפיה וסטיבולרית – פיזיותרפיה המתאימה ל-BPPV אשר באמצעות תרגילים שונים מאפשרת את הזזת הגבישים שחוסמים את איברי שיווי המשקל. מדובר על תרגילים הכוללים שינויי תנוחה, שבסופו של דבר יזיזו את הגבישים ויביאו לשיפור המצב.
  • טיפול במחלה המקורית – במידה והורטיגו הוא תסמין של מחלה אחרת, יש כמובן לאבחן את אותה מחלה ולטפל בה על מנת לגרום להפחתת הסימפטומים.