פגיעה כתוצאה מחוסר חמצן במוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פגיעה כתוצאה מחוסר חמצן במוח

חוסר חמצן לרקמת המוח עשוי להביא לפגיעה קשה מאוד ואף לנזק ארוך טווח. פגיעה כתוצאה מחוסר חמצן במוחהמוח הוא איבר רגיש מאוד לחוסר חמצן, ולכן אירועים של חוסר חמצן במוח נחשבים לקשים ביותר ודורשים טיפול מיידי. הגורם החשוב והמשמעותי ביותר לחוסר חמצן לרקמת המוח הוא שבץ מוחי, אשר מופיע בשני סוגים: שבץ איסכמי ושבץ המורגי.

מלבד השבץ המוחי, חוסר חמצן במוח יכול להופיע גם במהלך הלידה, וכאשר מופיעים דום לב או דום נשימה. חוסר חמצן למוח הוא מצב קריטי, וככל שיעבור יותר זמן של חוסר חמצן למוח כך תופיע פגיעה מוחית קשה יותר.

כפי שנוהגים לומר הנוירולוגים: "Time is Brain", ולכן בכל מצב של חוסר אספקת חמצן למוח כל שניה חשובה, ויש לטפל בבעיה במהירות האפשרית וללא דיחוי.

שבץ מוחי

שבץ מוחי הוא אירוע בו נפגעת אספקת הדם למוח, הנחשב לאחד הגורמים החשובים לפגיעה מוחית כתוצאה מחוסר חמצן למוח. השבץ המוחי מתחלק לשבץ איסכמי, הנגרם על ידי חסימת כלי דם מוחי ושבץ המורגי, הגורם לדימום תוך מוחי אשר פוגע באספקת הדם והחמצן למוח. התסמינים של שבץ מוחי כוללים חולשה של צד אחד, הפרעה בדיבור, הפרעות ראיה וירידה כללית במצב ההכרה.

במידה ומדובר בשבץ איסכמי, ניתן לספק לחולים טיפול יעיל במידה והם מגיעים באופן מיידי אל חדר המיון. טיפול זה הכולל שימוש בתרופות להמסת קרישים וצנתור מוחי יכול במקרים רבים להציל את חייהם של המטופלים לשמר חלקים נרחבים מרקמת המוח שנפגעה כתוצאה מהשבץ. לעומת זאת, כאשר מדובר בשבץ המורגי (הגורם לדימום) קשה יותר לטפל במצב, וככל הנראה יופיע נזק מוחי על רקע חוסר חמצן למוח.

חוסר אספקת חמצן למוח בלידה – שיתוק מוחין

שיתוק מוחין הוא מצב המופיע כאשר במהלך הלידה התינוק סובל מחוסר אספקת חמצן למוח. הגיעה באספקת הדם והחמצן יכולה להופיע עקב קשיים במהלך הלידה, אשר גרמו לפגיעה באספקת הדם למוחו של התינוק. לדוגמא, תינוקות אשר נולדו בלידת חירום בשל מצוקה נשימתית, או כאלה שנולדו במנח עכוז נמצאים בסיכון מוגבר לפתח שיתוק מוחין עקב הקשיים בלידה. מלבד הלידה עצמה, שיתוק מוחין וחוסר אספקת דם למוח יכולים להופיע על רקע סיבות נוספות, כמו אוטמים בעובר, מומים התפתחותיים וזיהומים. יש לציין ששיתוק מוחין וחוסר אספקת דם למוח שכיח יותר בפגים, אשר גופם הקטן והבלתי מפותח לא תמיד מצליח לספק בצורה טובה דם וחמצן למוח.

חוסר אספקת חמצן למוח כתוצאה מכשל לבבי

הלב הוא המשאבה של הגוף, והוא האחראי הבלעדי לאספקת דם וחמצן לרקמות. כאשר הלב לא מתפקד, כפי שקורה במצבים של הפרעות קצב קשות (כמו פרפור חדרים) או בדום לב, לא זורם דם אל כל איברי הגוף ובין היתר אל המוח, ומופיעה פגיעה כתוצאה מחוסר חמצן. מכיוון שהמוח רגיש מאוד להיפוקסיה, הנזקים המוחיים מופיעים תוך זמן קצר, וללא טיפול מהיר מופיע נזק מוחי נרחב. מסיבה זו, במקרים של דום לב מקובל לבצע עיסויי חזה, אשר תפקידם להזרים דם במטרה לספק למוח דם וחמצן, ולהציל חלקים ממנו.

חוסר אספקת חמצן למוח כתוצאה מכשל נשימתי

על מנת שחמצן יגיע אל רקמות הגוף השונות חייבת להתבצע פעולת נשימה תקינה. באופן כללי, במהלך הנשימה מגיע לריאות אוויר המכיל חמצן, אשר מועבר דרך הקפילרות אל זרם הדם וממנו אל הרקמות השונות בגוף. ברגע שתהליך הנשימה נפגע, ריווי החמצן בדם יורד ורקמות הגוף מתחילות לקבל פחות חמצן. במקרים אלה, תוך מספר דקות, רקמת המוח מתחילה לסבול מחוסר חמצן ועלול להופיע נזק.

חוסר אספקת חמצן למוח כתוצאה מדימום מוחי

חבלת ראש ודימום מוחי המופיע כתוצאה ממנה הם גורמים משמעותיים לחוסר אספקת חמצן למוח ולפגיעה מוחית. כאשר מופיע דימום מוחי, אספקת הדם לחלקים מסויימים מהמוח נפגעת, כלי הדם הפגועים לא מצליחים לספק דם וחמצן למקומות הנדרשים ומתחילים להופיע סימנים של פגיעה מוחית מוקדית (בדומה לשבץ). דימום מוחי הוא מקרה חירום רפואי, הדורש טיפול מיידי לניקוז הדימום והורדת הלחץ התוך מוחי, במטרה לאפשר אספקת דם טובה למוח ולמנוע את חוסר החמצן.

שיקום ארוך וקשה במקרים של חוסר חמצן למוח

ניתן להבין שפגיעה כתוצאה מחוסר חמצן למוח גורמת לנזק קשה מאוד אשר במקרים רבים אינו הפיך. לאחר הטיפול המיידי, החזרה לתפקוד מלא אינה מיידית, וכמעט בכל המקרים ממתינה לחולים תקופת שיקום והחלמה ממושכת. למרות שבמקרים רבים נשאר לחולים נזק נוירולוגי כלשהו, במקרים רבים (ובמיוחד כאשר הטיפול ניתן בזמן) החולים יכולים לחזור לעצמאות כלשהי, ולהמשיך בחייהם עם יכולת תפקודית כלשהי לאחר תקופת השיקום.

סיכויי הצלחת הטיפול והשיקום תלויים כמובן בגורמים רבים, כמו גיל החולה, אופי הפגיעה, המצב בזמן ההגעה לשיקום, המוטיבציה לטיפול, מחלות רקע וגורמים נוספים. חשוב לזכור שלמרות שהרפואה המודרנית יודעת לטפל במחלות רבות, פגיעה מוחית כתוצאה מחוסר חמצן היא פגיעה קשה ביותר, אשר לרוב משאירה נזק ארוך טווח ונכון להיום אין לרפואה מענה הולם לסוג זה של פגיעה מוחית.

אולי יעניין אותך גם:

אילו בעיות נוירולוגיות גורמת קורונה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן