מהו מבנה המוח וחלקיו?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המוח והחלקים בו

המוח והחלקים בוהמוח הוא האיבר החשוב ביותר במערכת העצבים, המספק לגוף כמעט את כל התפקודים הקיימים בו.

חקר המוח הוא אחד מהתחומים המדעיים החשובים, המרתקים והנחקרים, ואחת לכמה שנים מופיעות תגליות חדשות אודות תפקודו המרשים של המוח.

המוח, הנמצא בתוך הגולגולת כולל מספר מרכיבים אנטומיים, אשר אחראים על תפקודים שונים. תאי המוח נחשבים לרגישים במיוחד, ולכן כל נזק שמופיע בהם, אפילו נזק קטן ביותר, יכול לגרום לפגיעה ארוכת טווח וקשה.

המוח – צרברום

האנטומיה של המוח היא דבר מורכב וייחודי, כאשר כל מבנה אנטומי הוא בעל תפקיד כלשהו. המוח מתחלק באופן כללי לשתי המיספרות, המתחלקות לאונות.

החומר האפור, הנמצא בקליפת המוח (הנקראת גם קורטקס) הוא המבנה הפעיל במוח, המקנה לו את יכולות העיבוד והשליטה.

לעומת זאת, החומר הלבן הוא החומר המקשר בין האונות וההמיספרות, ותפקידו העיקרי הוא ליצור תיאום בין חלקי הקורטקס. אצל רוב בני האדם, ההמיספרה הדומיננטית היא ההמיספרה השמאלית. דומיננטיות זו, המופיעה כמעט בכל הימניים, ובכ-70% מהשמאליים גורמת לכך שההבדל בין ההמיספרות אינו אך ורק הבדל אנטומי, אלא גם הבדל מבחינה תפקודית.

וכך, קיים הבדל בין התפקוד של מרכיב מסויים באונה הדומיננטית לעומת האונה הרצסיבית. כל המיספרה במוח מתחלקת ל-2 אונות:

  • האונה הפרונטלית (המצחית) – אחראית על הפעילות המוטורית, ובמילים אחרות הפקודה לביצועה תנועה מתחילה באונה הפרונטלית. מלבד זאת, האונה הפרונטלית אחראית גם על ההתנהגות, דיבור (בהמיספרה הדומיננטית) תכנון וקבלת החלטות.
  • האונה הפריאטלית (קודקודית) – עוסקת בעיקר ביכולת התחושתית, כלומר אונה זו מקבלת את הקלט הסנסורי ממערכת העצבים הפריפרי ומעבדת אותו. בנוסף, לאונה הפריאטלית תפקיד חשוב ביותר בקישור בין תפקודים מוחיים וביכולת לבצע פעולות שונות.
    האונה הפריאטלית הנמצאת בהמיספרה הדומיננטית אחראית על קריאה, כתיבה, חישוב והבנת השפה, ולעומת זאת האונה הנמצאת בהמיספרה השינה עוסקת בעיקר בהתמצאות במרחב.
  • האונה הטמפורלית (רקתית) – אונה האחראית באופן כללי על השמיעה והבנת השפה. אונה זו אחראית גם על זיכרון, הבנת קלט תחושתי, רגש ותפקודים נוספים.
  • האונה האוקסיפיטלית (עורפית) – זוהי האונה האחראית על הראיה, אשר בסופו של דבר מקבלת את המידע מהעיניים ומעבדת אותו לתמונה.

המוחון – צרבלום

מלבד המוח, האחראי על פעולות "גדולות", קיים גם המוחון אשר בעל תפקיד מרכזי בפעילות העדינה ובקואורדינציה. המוחון נמצא מאחורי המוח, ומספק לנו את היכולת לבצע פעולות בצורה מדוייקת.

בין היתר, המוחון אחראי על המוטוריה העדינה, דיוק בתנועה, קואורדינציה, יכולת ללכת, דיבור שוטף ומעודן וכו'. תפקוד המוחון מספק את התיאום בין השרירים השונים, ובכך מאפשר לנו ללכת בצורה טובה וקואורדינטיבית.

גזע המוח

גזע המוח, הוא החלק המקשר בין המוח לבין חוט השדרה. גזע המוח, המורכב מ-3 חלקים הנקראים המוח האמצעי (מידבריין), הפונס, והמוח המוארך (מדולה אובלנגטה) הוא בעל תפקידים רבים, ובו נמצאים לדוגמא מרכז הנשימה, החומר השחור האחראי על אספקת דופמין, ואזורים האחראים על סיפוק תגובה מיידית במקרים של הופעת גירויים.

כמו כן, מגזע המוח יוצאים "העצבים הקרניאלים" – 12 עצבים היוצאים לראש ולצוואר, ואחראים על חוש הריח, הראיה, תנועת גלגלי העיניים, שרירי הפנים, ההבעה והלעיסה, שרירי הגרון, מיתרי הקול, מערכת השמיעה והיציבה, וכו'.

מבנים עמוקים – המערכת הלימבית וגרעיני הבסיס

בחלקו העמוק של המוח, מעבר לקורטס יושבים מבנים נוספים בעלי תפקיד מרכזי בפעילות המוחית. מבנים אלה כוללים בעיקר את המערכת הלימבית, האחראית על עיבוד רגשות והפקתם, וגרעיני הבסיס והתלמוס, המשמשים כ"מוציאים לפועל" של המערכת המוטורית והסנסורית.

המערכת הלימבית, כוללת את ההיפוקמפוס האחראי על תהליכי זיכרון ולמידה, ואת האמיגדלה הקשורה יותר לפחד ורגשות נוספים. כמו כן, מבנים נוספים הקשורים למערכת הלימבית משמשים לכל התחום הרגשי.

גרעיני הבסיס, אחראים על הפקת פעילות מוטורית, ומתווכים שרשרת אותות אשר בסופו של דבר גורמת לפעילות המוטורית. התלמוס, הוא המבנה במוח אליו מתנקז המידע הסנסורי ממערכת העצבים ההיקפית, וממנו המידע הזה ממשיך אל המוח לעיבוד נוסף.

שליטה אנדוקרינית ומטבולית

למוח תפקיד חשוב ביותר באיזון המטבולי ובשליטה על תהליכים אנדוקריניים הקיימים בגוף. לשם כך, המוח משתמש בהיפותלמוס וההיפופיזה, אשר אחראים באמצעות הפרשת הורמונים על שליטה במגוון תהליכים פיזיולוגיים, הכוללים:

  • חום הגוף – בהיפותלמוס קיימים "חיישני חום", אשר מעבירים פקודות לוויסות המערכת המטבולית וזרימת הדם במקרה הצורך, וגורמים להעלאת חום הגוף כנדרש (לדוגמא בעת מחלה).
  • הפרשת הורמוני ההיפופיזה – ציר היפותלמוס-היפופיזה אחראי על הפרשת סוגים רבים של הורמונים, כמו הורמון גדילה, הורמונים גונדוטרופיים (FSH, LH), ACTH אשר שולט על פעילות בלוטת האדרנל, פרולקטין והורמוני תריס.

בזכות הפעילות הזו הגוף שלנו מצליח לתפקד היטב, לווסת את המטבולית ולאפשר תפקוד גופני תקין.

נוזל המוח ולחץ תוך גולגלתי

את המוח מקיף נוזל, הנקרא CSF אשר עוזר להגן עליו ולנקז חומרי פסולת. נוזל המוח מפעיל מעט לחץ על המוח, אשר נקרא לחץ תוך גולגלתי.

במחלות נוירולוגיות שונות, ובעיקר בגידולי מוח ודימומים מוחיים, הלחץ התוך גולגלתי עולה – דבר אשר יכול לגרום לנזק במידה ואינו מטופל בזמן.

קיימות מערכות שונות לניטור הלחץ התוך גוגלתי במידה ויש צורך בכך, ובאמצעות מניפולציות רפואיות, הכוללות לעתים ניתוח ניתן להוריד את הלחץ ולהחזיר אותו לערכים תקינים.

קרומי המוח

בין המוח לגלגולת מפרידים קרומים, אשר אחראים לספק למוח הגנה נוספת. 3 הקרומים הקיימים הם קרום הדורה, אשר צמוד לגולגות, הארכנואיד והפיה אשר צמודה למוח.

אחד המצבים הנפוצים המאפיינים פגיעה בקרומי המוח הוא דלקת בקרום המוח, הנגרמת על ידי זיהום של הקרומים ומתאפיינת בין היתר בסימנים נוירולוגיים.

אולי יעניין אותך גם:

מכון שיקום להחלמה מדימום מוחי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן