דלקת בעצב הראיה

דלקת בעצב הראיהדלקת בעצב ראיה או בשמה הלועזי- אופטיק נאוריטיס, היא דלקת המתרחשת בסיבי העצב האחראיים על העברת המידע החזותי מהעין למוח. שלושה מאפייניים עיקריים מתארים את הדלקת וכוללים ירידה באיכות הראייה, כאב עיניים וליקוי בזיהוי ואבחנת הצבעים.

דלקת בעצב הראייה נקשרת לטרשת נפוצה, מחלה הגורמת לנזק עצבי במוח ובחוט השדרה. אצל מטופלים רבים דלקת בעצב הראייה עשויה להיות הסימן הראשון המרמז על מחלת הטרשת הנפוצה. הטיפול בדלקת נעשה באמצעות סטרואידים המזרזים את תקופת ההתאוששות ומפחיתים את התגובה הדלקתית בעצב הראייה. בדרך כלל לאחר טיפול הולם הראייה חוזרת לתפקוד תקין.

גורמים

הסיבה המדוייקת אינה ידועה, עם זאת קיימות השערות על פיהן דלקת בעצב הראייה מתפתחת כאשר המערכת החיסונית באופן שגוי מגיבה למטרות העוטפות את עצב הראייה, שכבה המכונה בשם מיאלין. שכבת המעטפת מיאלין מסייעת בהעברת דחפים חשמליים מהעין למוח, שם מומר המסר למידע חזותי. דלקת בעצב הראייה, משבשת את התהליך אשר פוגם בתורו בראייה.

מחלות אוטואימוניות המובילות לדלקת בעצב הראייה כוללות:
• טרשת נפוצה, מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון תוקפת את שכבת המיאלין במוח ובחוט השדרה.
• דלקת אופטית בשם Neuromyelitis היא מצב המשפיע על עצב הראייה ועל עמוד השדרה. מחלה זו מדמה את מחלת הטרשת הנפוצה, אך neuromyelitis אינה גורמת לנזק עצבי במוח באותה התדירות כשם שטרשת פוגעת.
מחלות אוטואימוניות אחרות, כגון סרקואידוזיס וזאבת אדמנתית מערכתית, נקשרות אף הן לדלקת בעצב הראייה. גורמים נוספים הנקשרים להתפתחות הדלקתית בעצב הראיה עשויים להיות:
• זיהומים חיידקיים, כמו מחלת ליים, עגבת, או נגיפים כגון חצבת, חזרת והרפס.
• שימוש בתרופות מסוימות יכול לגרום לדלקת בעצב הראייה. אחת מהן היא אטמבוטול המשמשת לטיפול בשחפת.

תסמינים

הראייה בדרך כלל נפגעת בעין אחת בלבד. התסמינים האופייניים לדלקת כוללים: כאב אופטי המחמיר על ידי הזזת העיניים כמו גם הופעת כאב עמום מאחורי גלגל העין. אובדן ראייה זמני מתפתח וחולף ברוב המקרים לאחר מספר ימים. דלקת בעצב הראייה יכולה להשפיע על ראיית צבעים. מטופלים רבים מדווחים על אורות מהבהבים או הופעת אובייקטים הנעים בעיניים. דלקת ראייה הפוגעת ביכולת הראייה גורמת פעמים רבות לעייפות וכאבי ראש.

אבחון

האבחון מתבסס על תשאול רפואי ותאור השינויים החזותיים המתרחשים ביכולת הראייה כמו גם בדיקה גופנית של המטופל. בדיקת ראייה המתבצעת על ידי אופטלמוסקופ מאפשרת לבוחן לראות את המבנים האנטומיים בחלק האחורי של העין. במסגרת הבדיקה הרופא בודק את הדיסק האופטי, מוקד בו עצב הראייה חודר לרשתית העין . בדלקת ראייה ניתן לאתר נפיחות הפוגעת בעצב הראייה. בדיקה נוספת הינה בדיקת האישונים ותגובה לאור.

סריקת MRI בודקת אם קיימת דלקת בעצב הראייה. כמו כן, באמצעות בדיקה זו ניתן לאתר פגיעה באזורים שונים במוח הגורמים לאובדן ראייה כמו גידולים. בדיקת דם משמשת לאיתור נוגדנים הגורמים לדלקות עצביות.

טיפול

הדלקת עשויה לחלוף לאחר מספר ימים עד שבועות ללא התערבות רפואית. אולם במקרים מסוימים, תרופות כמו סטרואידים ישמשו להפחתת התגובה הדלקתית בעצב הראייה באמצעות השפעה על גורמים דלקתיים מקומיים. שימוש בסטרואידים תוך ורידיים כרוך בתופעות לוואי כמו עלייה במשקל, שינוי במצב רוח, כאבי בטן ונדודי שינה.

טיפול בסטרואידים כמו פרדניזון הנלקח דרך הפה או מתילפרדניזולון באמצעות זריקה, עשוי לזרז את תהליך הריפוי ולהשיב את הראייה לתפקודה התקין. כאשר טיפול בסטרואידים אינו יעיל, יוצע טיפול חלופי באמצעות שיטה המכונה בשם חילוף פלזמה או זריקת אינטרפרון המשמשת לטיפול בטרשת נפוצה.