פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיהפיברומיאלגיה היא הפרעה המתאפיינת בכאבי שרירים קשים ביותר המלווים לעייפות, ישנוניות, הפרעות זיכרון, הפרעות שינה וירידה במצב הרוח. הגורם הביולוגי לפיברומיאלגיה עדיין לא מובן בוודאות, אך חוקרים רבים מאמינים כי הסיבה לכאבים היא רגישות מוגברת לכאב והפרעה בדרך בה המוח מעבד את תחושת הכאב.

לעתים, פיברומיאלגיה תתחיל אחרי ניתוח גדול, זיהום משמעותי או סטרס פסיכולוגי קשה, אך במקרים רבים לא קיים "טריגר" אשר גורם להתחלת המחלה והפיברומיאלגיה מופיעה מעצמה. נשים נוטות לפתח פיברומיאלגיה בשכיחות גבוהה יותר מאשר גברים, ובדרך כלל חולי פיברומיאלגיה סובלים מסוגים נוספים של כאב כמו כאבי ראש, כאבים במפרק הלסת, תסמונת המעי הרגיז וכו'. בשנים האחרונות אושרו לטיפול בפיברומיאלגיה תרופות חדשות כמו ליריקה וסימבלטה, אך עדיין הטיפול התרופתי במחלה קשה ולא מוצלח ועל החולים ללמוד להתמודד איתה.

הגורמים וגורמי הסיכון לפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא הפרעה אשר עדיין לא ידוע מה גורם לה, וככל הנראה מערבת שילוב של פקטורים גנטיים וסביבתיים. פיברומיאלגיה היא מחלה משפחתית, ובמידה ובן משפחה אחד סובל ממנה, שאר המשפחה נמצאת בסיכון מוגבר לפתח אותה.

בנוסף, על פי אנשי מקצוע שונים, המחלה מופיעה לאחר "טריגר" אשר גורם להתפרצות שלה, כמו לדוגמא זיהום חריף או טראומה קשה. מלבד זאת, בדומה למחלות ראומטיות אחרות מחלת פיברומיאלגיה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בנשים, וככל הנראה הורמוני המין הנשיים משחקים תפקיד חשוב בתהליך הופעת המחלה. כמו כן, פיברומיאלגיה מופיעה בשכיחות גבוהה עם מחלות אוטואימוניות נוספות, וניתן למצוא הרבה מאוד חולי פיברומיאלגיה אשר סובלים גם מדלקת פרקים ראומטית או לופוס.

הפרעה הקשורה מאוד למצב נפשי

קיים קשר הדוק בין המצב הנפשי ובין חומרת הסימפטומים במחלת פיברומיאלגיה, וחולים רבים מדווחים על החמרה במצבם כאשר הם בדיכאון או בתקופה קשה לצד שיפור עם העליה במצב הרוח. טענה זו מחוזקת על ידי השיפור בתסמיני פיברומיאלגיה לאחר השימוש בתרופות סימבלטה וליריקה, אשר מיועדות בעיקרון לטיפול בדיכאון. ככל הנראה, קיים גם קשר להפרעת השינה (אשר מושפעת מהמצב הנפשי), וכאשר החולים לא ישנים טוב הכאב מחמיר בהתאמה.

מדוע כואב לחולי פיברומיאלגיה?

הבסיס הביולוגי והפתולוגי של מחלת פיברומיאלגיה עדיין אינו ברור, וקיימות השערות רבות בנוגע לסיבות לכאב הנוראי אצל חולי פיברומיאלגיה. בשנים האחרונות, רוב הרופאים תומכים בתיאוריה הנקראת Central Seneitization אשר טוענת שאנשים עם פיברומיאלגיה סובלים מסף כאב נמוך מאוד כתוצאה מהפרעה בעיבוד הסיגנל התחושתי על ידי המוח.

על מנת שיופק כאב, מערכת העצבים מעבירה את תחושת הכאב דרך מסלולים עצביים אל המוח, אשר מעבד את הסיגנל שהגיע אליו על מנת לגרום להפקת כאב. אצל חולי פיברומיאלגיה, ככל הנראה המוח לא מעבד את תחושת הכאב בצורה טובה, וגורם לכך שהכאב מתבטא בצורה מוגזמת. בנוסף, ככל הנראה הפרעה במאזן הכימיקלים והנוירוטרנסמיטורים בגופם של חולי פיברומיאלגיה תורם להופעת הכאב הפתולוגית ולרגישות המוגזמת ואיזון אותם מרכיבים (כפי שקורה בשימוש בתרופות נגד דיכאון ופרכוסים) יכול לסייע לפתרון הבעיה.

תסמיני פיברומיאלגיה

התסמין החשוב והמשמעותי ביותר של פיברומיאלגיה הוא כמובן הכאב, אשר מופיע ככאב כרוני ובלתי נשלט שיכול לפגוע בצורה ניכרת בתפקוד היום יומי. רוב החולים מתלוננים על כאב שרירים עמום אשר כולל שטח גוף גדול ביותר ומופיע בשני צידי הגוף. אחד המאפיינים החשובים של פיברומיאלגיה הוא נוכחות "נקודות רגישות", אשר נקראות גם "נקודות לחץ" או Triger points"" אשר בהן הכאב מחמיר בלחיצה. הנקודות האלה כוללות את העורף, השטח שבין הכתפיים, הכתפיים עצמן, החלקים הקדמיים של הצוואר, החזה העליון, החלקים החיצוניים של המרפקים, הירכיים העליונות והצדדיות והחלק הפנימי של הברכיים. נקודות אלה גורמות כאמור לכאב כאשר לוחצים עליהן, ומשמשות לאבחנת המחלה.

מלבד הכאבים, קיימים תסמינים נוספים לפיברומיאלגיה הכוללים:

• עייפות והפרעה בשינה – חולי פיברומיאלגיה נוטים לסבול מעייפות קשה מאוד אשר מונעת מהם לתפקד היטב במהלך היום יום. הסיבה לכך היא ככל הנראה הפרעת שינה המאפיינת את החולים אשר לא מצליחים לישון היטב עקב הכאב או על רקע סיבות אחרות.
  • תסמינים נוספים – חולי פיברומיאלגיה סובלים ממכלול של הפרעות אשר גורמות להם בסופו של דבר להרגשה כללית רעה. מדובר על הפרעות רגשיות כמו חרדה ודיכאון, והפרעות אחרות כמו כאבי ראש ותסמונת המעי הרגיז. שילוב ההפרעות המדוברות עם תסמיני פיברומיאלגיה פוגע עוד יותר באיכות חייהם של החולים וגורם להם כמובן לסבל רב.

אבחון של פיברומיאלגיה

אבחון של פיברומיאלגיה מתבצע לרוב על ידי רופא המומחה בראומטלוגיה, אשר עובר על ההיסטוריה הרפואית והתלונות של החולים ובודק אותם על מנת לשלול מצבים אחרים ולאבחן פיברומיאלגיה. במהלך האבחנה שוללים כמובן גורמים אחרים לכאבים כמו בעיקר מחלות אוטואימוניות אחרות ומצבים אורתופדיים, ובמידה ולא ניתן לאבחן מצב אחר מחליטים על אבחנת פיברומיאלגיה. במהלך האבחנה מתבססים כמובן על 18 נקודות הלחיצה ועל תסמינים נוספים. יש לציין שאבחנת פיברומיאלגיה היא אבחנה קשה אשר מתבצעת על ידי שלילת מחלות אחרות ולכן יכולה לקחת זמן רב.

טיפול במחלת פיברומיאלגיה

הטיפול בפיברומיאלגיה כולל בעיקר טיפול תרופתי הכולל תרופות להקלה על הכאב (כמו אדוויל, אופטלגין וכו'), תרופות נגד דיכאון (כמו סימבלטה) ותרופות נגד פרכוסים (כמו ליריקה). עם זאת, השפעת התרופות על החולים אינה תמיד מושלמת, ועל החולים ללמוד להסתדר עם המחלה, ולהתמודד איתה על מנת להמשיך לחיות בצורה טובה ותקינה.